چطور یک کسب و کار اینترنتی راهاندازی کنیم
یک روش چند مرحلهای وجود دارد که با پیروی کردن از آن، میتوانید مطمئن باشید یک کسب و کار اینترنتی کوچک را با موفقیت راهاندازی کردهاید. من هزاران نفر را دیدهام که با پیروی از این روش کسب و کارهای موفقی راهانداخته و توسعه دادهاند. پس با ما همراه باشید و برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی به توصیههای زیر توجه کنید.
- یک نیاز در بازار پیدا کنید و به آن پاسخ بدهید.
- برنامهای برای تبلیغ و بازاریابی داشته باشید که فروش شما را افزایش بدهد.
- سایتی طراحی کنید که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.
- از موتورهای جستجو برای جذب ترافیک به سایتتان استفاده کنید.
- به عنوان یک فرد متخصص برای خود اعتبار جمع کنید.
- مشتریان و مشترکین خود را از طریق ایمیل پیگیری کنید.
- با استفاده از تکنیکهای بیشفروشی (upselling) و فروش بکاند (back-end) درآمد خود را افزایش دهید.
همهی افراد، از یک کارآفرین تازهکار گرفته تا افراد باتجربه و خبره در این کار، میتوانند از این فرآیند برای شروع یک کسب و کار سود ببرند.
گام ۱: یک نیاز در بازار پیدا کنید و به آن پاسخ بدهید
بیشتر افرادی که تازه کاری را شروع میکنند مرتکب این اشتباه میشوند که ابتدا به دنبال تولید محصول میروند و بعد به فکر بازاریابی برای آن میافتند.
برای اینکه شانس خود را برای موفقیت افزایش دهید، کار را با بازاریابی آغاز کنید. رمز کار این است که افرادی را پیدا کنید که به دنبال راه حلی برای یک مشکل هستند، اما پاسخهای چندانی پیدا نکردهاند. اینترنت این شیوهی جستجوی بازار را آسان کرده است:
- به انجمنهای آنلاین مراجعه کنید تا ببینید مردم چه سوالاتی میپرسند و تلاش میکنند چه مشکلاتی را حل کنند.
- در کلیدواژهها جستجو کنید تا ببینید مردم چه کلیدواژههایی را جستجو میکنند که برای آنها سایتها و رقابت زیادی وجود ندارد.
- به سایت رقیبان بالقوهی خود مراجعه کنید. از کاری که آنها برای پاسخگویی به نیازها انجام میدهند یادداشتبرداری و آن را بررسی کنید. ممکن است از چیزی که شما یاد گرفتهاید استفاده کنند و محصول مورد نیاز بازار را تولید کرده باشند، در این صورت ممکن است انجام همان کاری که آنها میکنند، بهتر از رقابت کردن باشد.
گام ۲: برنامهای برای تبلیغ و بازاریابی داشته باشید که فروش شما را افزایش بدهد
رعایت موارد زیر، به شما اطمینان میدهد کسانی که از کسب و کار اینترنتی شما دیدن میکنند، از لحظهی ورود تا زمان خرید، درگیر فرآیند فروش میشوند.
- با انتخاب تیترهای جذاب، مشتریان را به محصولتان بیشتر علاقهمند کنید.
- مشکلی که محصول شما آن را حل میکند، توضیح دهید.
- این اطمینان را ایجاد کنید که شما میتوانید این مشکل را حل کنید.
- نظرات افرادی را که پیش از این از محصول شما استفاده کردهاند، در سایت اضافه کنید.
- قدری دربارهی محصول و اینکه چگونه به کاربران سود میرساند صحبت کنید.
- پیشنهاد ویژهای به مشتریان بدهید.
- کیفیت محصول خود را تضمین کنید.
- این احساس را ایجاد کنید که استفاده از محصول شما ضروری است.
- از بازدیدکنندگان بخواهید که محصول شما خریداری کنند.
از طریق این فرآیند باید روی این موضوع تمرکز کنید که محصول یا خدمات شما چگونه میتواند به شکلی منحصر به فرد مشکل مردم را حل کند یا کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. مثل یک مشتری فکر کنید و بپرسید «این محصول یا سرویس چه فایدهای برای من دارد؟»
گام ۳: وبسایت خود را طراحی کنید
هنگامی که بازار و محصول خود را مشخص و فرآیند فروشتان را نهایی کردید، آمادهی طراحی سایتی برای کسب و کار کوچکتان هستید. حتما به خاطر داشته باشید که سایت را ساده طراحی کنید. شما کمتر از ۵ ثانیه زمان دارید تا توجه کسی را جلب کنید، در غیر این صورت آنها خواهند رفت و دیگر هرگز از سایت شما بازدید نمیکنند.
چند نکتهی بسیار مهم که حتما باید به یاد داشته باشید:
- یکی دو فونت ساده بر روی پسزمینهی سفید انتخاب کنید.
- منوی سایت را ساده طراحی کنید.
- از تصویر، صوت یا ویدئو فقط برای تقویت پیامتان استفاده کنید.
- به افراد پیشنهاد عضویت بدهید. به این ترتیب میتوانید آدرس ایمیل آنها را جمع کنید.
- فرآیند خرید را ساده کنید، (بین انتخاب محصول و تائید پرداخت، حداکثر ۲ کلیک وجود داشته باشد)
- وبسایت شما، مغازهی آنلاین شماست، آن را به شکلی مشتریپسند طراحی کنید.
گام ۴: از موتورهای جستجو برای جذب کردن خریداران به سایتتان استفاده کنید
تبلیغات با شیوهی پرداخت به ازای کلیک آسانترین راه برای جذب ترافیک به یک سایت جدید است. این کار در مقایسه با اینکه منتظر باشید که تا به طور طبیعی سایت شما ترافیک جذب کند، دو مزیت دارد. نخست اینکه تبلیغات به شیوهی «پرداخت به ازای کلیک»، شما را فورا در صفحهی جستجو نشان میدهد و دوم اینکه تبلیغات به شیوهی پرداخت به ازای کلیک این امکان را به شما میدهد که کلیدواژهها، تیترها، قیمتها و رویکردهای فروش مختلفی را امتحان کنید. این شیوه نه تنها به شما کمک میکند که خیلی سریع ترافیک جذب کنید، بلکه شما میتوانید شیوههای مختلف را بیازمایید و بهترین کلیدواژهها را برای تبدیل بازدیدکننده به خریدار امتحان کنید. به این ترتیب شما میتوانید کلیدواژهها را در سایت پخش کنید، چرا که این کار به بهبود جایگاه شما در جستجوی طبیعی کمک میکند.
گام ۵: به عنوان یک فرد متخصص برای خود اعتبار جمع کنید
مردم از اینترنت برای به دست آوردن اطلاعات استفاده میکنند. این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار سایتهای دیگر قرار دهید و ببینید که چگونه ترافیک بیشتری جذب میکنید و در موتورهای جستجو جایگاه بهتری پیدا میکنید. رمز موفقیت این است که همیشه لینک اطلاعات خوب را در سایتتان داشته باشید.
- محتوای تخصصی مجانی در اختیار دیگران قرار دهید. مقاله، ویدئو یا هر محتوای دیگری را که برای دیگران مفید باشد، تولید کنید. این محتوا را در سایتهای حاوی مقالات آنلاین و شبکههای اجتماعی قرار دهید.
- بر روی محتواهای باارزش سایتتان، لینک ارسال برای دوستان را قرار دهید.
- به یک فرد متخصص و فعال در انجمنهای صنعتی و سایتهای اجتماعی که جامعهی هدف شما هستند، تبدیل شوید.
به این ترتیب شما خوانندگان جدیدی پیدا میکنید و حتی از آن بهتر، هر سایتی که محتوای شما را پخش کند به لینکهای شما ارجاع داده خواهد شد. موتورهای جستجو ارتباط برقرار کردن میان سایتهای مرتبط را دوست دارند و جایگاه شما را در رتبهبندی جستوجو بهبود میبخشند.
گام ۶: از قدرت بازاریابی ایمیلی برای تبدیل بازدیدکنندهها به مشتری استفاده کنید
هنگامی که فهرست ایمیلها را تهیه کردید، شما یکی از باارزشترین داراییهای کسب و کار اینترنتی تان را ایجاد کردهاید. مشتریان و مشترکین شما این اجازه را به شما دادهاند که برای آنها ایمیل بفرستید. این یعنی شما:
- به آنها چیزی دادهاید که به دنبال آن بودهاند.
- یک رابطهی پایدار با آنها شکل دادهاید.
- نتیجهی این روش بازاریابی ۱۰۰ درصد قابل اندازهگیری است.
- بازاریابی ایمیلی ارزانتر و مؤثر از بازاریابی چاپی، تلویزیونی و رادیویی است، چرا که بسیار هدفمندتر است.
- هر کس که به سایت شما سر میزند و وارد فهرست شما میشود، فرد بسیار مشتاقی است و هیچ ابزاری بهتر از ایمیل برای پیگیری چنین افرادی وجود ندارد.
گام ۷: از طریق تکنیکهای بیشفروشی (upselling) و فروش بکاند (back-end) درآمد خود را افزایش دهید
یکی از مهمترین استراتژیها در بازاریابی اینترنتی، ایجاد و توسعهی ارزش طول عمر مشتری است. دست کم ۳۶ درصد کسانی که یکبار از شما خرید کردهاند در صورتی که پیگیر آنها باشید، دوباره از شما خرید خواهند کرد. نهایی کردن اولین خرید قطعا دشوارترین و پرهزینهترین بخش کار شما خواهد بود. در نتیجه از فروش بکاند و آپسلینگ برای وادار کردن آنها به خرید دوباره استفاده کنید. این دو روش شامل تکنیکهای زیر میشوند:
- محصولاتی را به آنها پیشنهاد دهید که خرید اصلی آنها را کامل میکند.
- برای آنها کوپنهای وفاداری الکترونیک بفرستید تا بتوانند در خرید بعدی از آنها استفاده کنند.
- بعد از خریدشان در صفحهی سپاسگزاری، محصولات مرتبط با خریدشان را قرار دهید.
- به مشتریانتان به خاطر وفاداریشان پاداش بدهید و ببینید که چگونه آنها وفادارتر میشوند.
اینترنت بسیار سریع تغییر میکند به طوری که ۱ سال در فضای آنلاین معادل با چیزی حدود ۵ سال در دنیای واقعی است. اما اصول مربوط به چگونگی راه اندازی و توسعهی یک کسب و کار اینترنتی موفق اصلا تغییر نکرده است. اگر درست در ابتدای راه شروع یک کسب و کار اینترنتی هستید، حتما از این مراحل پیروی کنید. اگر مدتی است که کار را شروع کردهاید، یک بازبینی سریع انجام دهید و بررسی کنید که آیا مرحلهای هست که از قلم افتاده باشد یا اصلا به سراغ آن نرفته باشید. دقت داشته باشید که نمیتوانید از ابتدا مسیر را اشتباه بروید.
منبع : چطور