آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

بایگانی

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۵۳ ب.ظ

مجمع بورس چیست

اگر در حوزه بورس و مفاهیم آن سرکی زده باشید متوجه خواهید شد واژه مجمع بورس جزء واژه های پرتکرار به حساب می‌آید و همیشه پس از مجمع، تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ می‌شود که در رشد یا افت سهام تاثیرگذار است. به عبارت ساده‌تر؛ منظور از مجمع، گردهمایی‌ست که توسط سهامداران و مدیران یک شرکت صورت می‌گیرد تا با همفکری یکدیگر تصمیم‌گیری‌های مهمی را در راستای افت یا رشد سهام اتخاذ نمایند. سهامداران میتوانند در این گردهمایی با توجه به میزان سهامی که در اختیار دارند رای دهند.

قبل از تمامی این اتفاقات پس از آن هیات مدیره در طی مدت ۱۰ روز از برگزاری این مجمع آگهی‌های بسیار زیادی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌کند تا تمامی سهامداران نسبت به این موضوع آگاه شوند.

 

 

انواع مجامع بورسی

همانطور که گفته شد مجمع بورس به دو دسته مجمع عادی سالیانه و مجمع فوق‌العاده دسته بندی می‌شود. حال بیایید هر یک از آنها را بشناسیم؛

* مجمع سالیانه

در این مجمع سهامداران هر سال تنها یک بار گرد هم جمع می شوند و عملکرد سالیانه خود را به صورت گزارش در اختیار سهامداران قرار می‌دهند و تصمیم‌گیری‌های مهمی را در راستای ارزش و سود تقسیمی به سهامداران اتخاذ می‌نمایند. در این راستا هیئت مدیره شرکت موظف است تا این گردهمایی را تدارک ببیند.

* مجمع فوق العاده

به غیر از مجمع سالیانه که در رابطه با آن توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم؛ مجمع دیگری به نام مجمع فوق العاده بورس وجود دارد که توسط شرکت برگزار می‌شود. این مجمع تنها به مواردی مانند افزایش سرمایه شرکت، تغییر نشانی، تغییر نشانی و نام شرکت و… اختصاص دارد و تصمیم گیری‌ها در این نوع گردهمایی‌ها اتخاذ می‌شود.

جالب اینجاست که در شرکت‌های کوچک و متوسط نیز جلسه‌های مختلفی به صورت مداوم برگزار می‌شود اما با این تفاوت که تنها در مجمع بورس، تمامی سرمایه گزاران حضور دارند. با این تفاسیر میتوان درک کرد؛ اینبار اگر خبری تحت عنوان برگزاری مجمع به گوش شما رسید؛ پس ارزش سهام شما دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد.

 

مجمع موسس چیست؟

پس از اینکه در رابطه با مجمع عمومی سالیانه و مجمع فوق العاده توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم؛ شاید بد نباشد کمی بیشتر در رابطه با مجمع و البته مجمع دیگری به نام مجمع موسس بدانید.

این مجمع که به نام مجمع موسس شناخته می‌شود براساس قانون ماده ۱۷ قانون تجارت، با رعایت تمامی قوانین و مقررات تشکیل می‌شود و وظیفه رسیدگی و احراز پذیره‌نویسی تمامی سهام شرکت و پرداخت مبلغ‌های لازم در رابطه با اساسنامه شرکت و تصویب آن را برعهده دارند. حتی انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت در این مجمع انتخاب می‌شود.

معمولا مدیران و هیئت رئیسه عضو این مجمع برای انجام هرگونه دعوت و ابلاغیه به سراغ روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌روند تا مالکان سهام را برای تشکیل مجمع عمومی سالیانه خبردار نمایند.

 

به عبارت ساده‌تر: مجمع عمومی موسس نوعی مجمع عمومی تاسیس کننده شرکت به حساب می‌آید که اغلب در حین راه‌اندازی و تاسیس شرکت به وجود می‌آید. درواقع تمامی شرکت‌های سهامی عام موظفند که این مجمع را تشکیل دهند. در صورتی که برای شرکت های سهامی خاص هیچ لزوم و الزامی در این زمینه وجود ندارد.

این مسئله را فراموش نکنید که مجمع موسس جزء اجزای ضروری تشکیل شرکت سهامی عام به شمار می‌آید و از دو گروه سرمایه گذار و پذیره نویسان تشکیل می شود.

سود مجمع چیست؟

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود سهامداران در مجمع سالیانه و یا فوق العاده شرکت نمایند؛ رسیدن به جمع‌بندی درستی از سود برای توزیع به باقی سهامداران است. برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه در مدت زمان کوتاهی تصمیم به تقسیم سود نقدی بین سهامداران می‌گیرند و برخی دیگر تا آخرین زمان موعد تقسیم‌بندی صبر می‌کنند و پرداختی را انجام نمی‌دهند.

از همین‌رو باید قبل از برگزاری مجمع نسبت به زمانبندی پرداخت سود اطلاعاتی داشته باشید تا تصمیم گیری بهتری در راستای سرمایه گذاری خود صورت دهید.

معمولا آن زمانی که دریافت بازده نقدی سرمایه گذاری به حداکثر مقدار خود می‌رسد، مدیران و هیئت رئیسه شرکت ها به واسطه جبران کمبود نقدینگی و البته جلوگیری از خروج منابع مالی تمایل کمتری به تقسیم سود خود دارند. از همین‌رو در مجمع سالیانه تصمیماتی اتخاذ می‌شود که به صورت خلاصه در سایت کدال با عنوان خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ارسال می شود.

باید بدانید که این قانون برای تمامی شرکت‌ها صدق می‌کند و حتی شرکت‌های سودده، سالیانه تنها یکبار سود نقدی یا همان DPS را به سهامداران خود پرداخت می‌نمایند. این مسئله را نیز باید در نظر داشته باشید که امکان عدم پرداخت در یک سال مالی نیز وجود دارد. زیرا ممکن است شرکت در یک سال مالی نه تنها با هیچگونه سودی مواجه نشده باشد، بلکه زیاد‌ده باشد. به همین دلیل است که از بورس به عنوان یک بازار پر ریسک یاد می‌شود.

 

منبع : https://boursemellat.com/bourse-meeting/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۹ ، ۱۵:۵۳
Ali Hatami