آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

بایگانی

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲ ق.ظ

بررسی جنگ بازاریابی میان نت برگ و تخفیفان

جنگ بازاریابی که میان سایت های تخفیف گروهی نت برگ و تخفیفان آغاز شده است بحث داغی است که این روزها در تمام محفل های استارتاپی درباره اش صحبت می شود. قضیه از اونجا شروع شد که سایت نت برگ در یکی از صفحات آفر سایت خود به سایت تخفیفان به صورت مستقیم اشاره کرد و علنا آن را تخریب کرد. و ادامه ماجرا که در این مقاله مفصل درباره اش صحبت خواهم کرد.

خیلی از دوستان این قضیه را له کردن سایت تخفیفان توسط نت برگ عنوان کردند. در این مقاله قصد دارم درباره درگیری بین این دو سایت پر طرفدار که در زمینه تخفیف گروهی فعالیت می کنند صحبت کنم.

 

جنگ بازاریابی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ درگیری که بین نت برگ و تخفیفان پیش آمده است برویم ببینیم جنگ بازاریابی چه مفهومی دارد؟ جنگ بازاریابی در واقع جنگی است که در آن رقبا دشمن یکدیگر هستند. در این جنگ هر کسی پیروز است که بتواند مشتری های بیشتری را جذب کند. رقبا در جنگ بازاریابی از هر روشی استفاده می کنند تا پیروز میدان شوند. از تبلیغات گرفته تا سئوی کثیف و …

در جنگ بازاریابی هر کسی که با بکارگیری استراتژی های خاص قصد دارد دشمنش را از میدان در کند برنده می شود.

هر کسی که نگذارد پول توی جیب شما برود رقیب شما محسوب می شود. ممکن است رقیب شما در رتبه اول گوگل باشد و به خاطر همین باعث شود مشتری های بالقوه شما را از آن خود کند!

همانطور که گفتم در جنگ بازاریابی ممکن است از روش هایی برای پیروز شدن استفاده کنند که شاید از نظر خیلی ها غیر اخلاقی باشد! مثلا ممکن است به صورت کاملا مستقیم به رقیب مورد نظر اشاره شود. در این صورت ممکن است علنا بگویند مثلا از فلان برند نخرید بیاین از ما بخرید. یا مثلا فلان برند نمی تواند نیاز شما را به خوبی رفع کند چون ما اول هستیم قطعا ما بهتر هستیم.

البته در بسیاری از موارد این حمله ها با سند و مدرک انجام می شود. که در ادامه مثال هایی از این نوع تبلیغات برای شما خواهم زد.

 

از چه روش هایی در جنگ بازاریابی استفاده می شود؟

در جنگ بازاریابی معمولا از روش های زیادی استفاده می شود. مثلا سئوی منفی برای رقیب، که در این روش ممکن است از طریق روش های سئوی منفی بخواهند رقیب خود را از نتایج گوگل به کلی حذف کنند.

یا تبلیغاتی که مستقیما مخاطبان و مشتریان رقیب را هدف می گیرد. در این روش ممکن است بانک ایمیل رقیب را بدست آورند و سایت خود را به همراه پیشنهاد ویژه و رد نشدنی به مخاطبان رقیب تحمیل کنند.

همچنین از طریق تبلیغات طوری عمل می کنند که بتوانند مشتریان و مخاطبان رقیب را قبل از دیده شدن آن ها از آن خود کنند. یکی از این روش ها تبلیغات گوگل است که در ادامه درباره این روش و درگیری میان نت برگ و تخفیفان از این طریق صحبت خواهم کرد.

در جنگ بازاریابی از هر روشی که توسط آن بشه مخاطبان و در واقع مشتریان رقیب را مال خود کرد استفاده می شود.

 

درگیری بین نت برگ و تخفیفان

همانطور که گفتم اولین بار نت برگ در آفری در سایت خود مستقیما به تخفیفان حمله ور شد و همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید نت برگ از بزرگترین و بهترین بودن خود گفته است و اشاره ای هم به سایت تخفیفان کرده و گفته تا زمانی که ما هستیم نیازی به تخفیفان و دیگر سایت های تخفیف گروهی ندارید!

نت برگ

همانطور هم که می بینید در آدرس این صفحه اسم تخفیفان به صورت فارسی و انگلیسی نوشته شده است.

اما این درگیری با تبلیغات گوگلی تخفیفان ادامه دار شد. همانطور که در تصویر زیر می بینید سایت تخفیفان هم با اقدامی جالب و هوشمندانه تبلیغات گوگلی خود را به نحوی انجام داده که با سرچ کلمه “نت برگ” سایت تخفیفان اولین سایت نمایش داده می شود.

تخفیفان

البته این جور تبلیغات مسلما هزینه زیادی دارد. به خاطر اینکه در حالت معمولی تبلیغات گوگلی طوری است که تبلیغات در پایین صفحه اول نمایش داده می شود.

سایت نت برگ هم دقیقا همین کار را کرده است. زمانی که شما کلمه “تخفیفان” را در گوگل سرچ می کنید سایت نت برگ بالاتر از سایت تخفیفان و در جایگاه اول نمایش داده می شود. البته سایت نت برگ در تبلیغات گوگل خود از صفحه ای که تخفیفان را در آن تخریب کرده است هم استفاده کرده که آن صفحه تقریبا در رتبه سوم یا چهارم نتایج جست و جو قرار گرفته است.

البته کاری که نت برگ کرده است بیشتر به خاطر سئو و تبلیغات گوگل بوده است. چون در تبلیغات گوگل کلمه ای که قصد دارید با آن سایت شما نمایش داده شود باید در سایت مورد نظر باشد. همینطور سایت تخفیفان هم اسمی از نت برگ در یکی از صفحات سایت خود برده است و دقیقا حرف هایی که نت برگ درباره تخفیفان گفته بود را در آن صفحه تخفیفان بر علیه نت برگ گفته است.

پیشنهاد ویژه همیار وب : چرا سایت دیوار موفق است؟

اگر از دید دیگری بخواهیم به کاری که نت برگ کرده است نگاه کنیم باید متوجه آن شویم که حتما دلیل خاصی داشته است که نت برگ دقیقا همان صفحه ای که به تخفیفان اشاره کرده است را در تبلیغات گوگلی خود آورده است. مسلما دلایل خاصی داشته است. یکی از دلایلش این است که آن صفحه به شدت دیده می شود و سایت نت برگ از همین فرصت هم برای ارائه آفر های ویژه خود در همان صفحه استفاده کرده است! آفر هایی که در آن صفحه مشاهده می کنید ممکن است آفر های خیلی خاصی باشد.

همانطور که در تصویر بالا هم دیدید کلمه trend در URL آن صفحه مشاهده می شد. قطعا این کارها دلایل خاصی دارد که نت برگ از آن ها استفاده کرده است.

 

آیا این روش تبلیغاتی اخلاقی است؟

همانطور که گفتم در جنگ بازاریابی هیچ چیزی جلو دار رقبا نیست! از هر روشی که فکر می کنند پیروزشان می کند استفاده می کنند. مسلما توی دعوا حلوا پخش نمی کنند. بعضی ها هم این روش ها را قبول ندارد و این کارها را اخلاقی نمی دانند که از نظر من ربطی به اخلاق ندارد. همچنین از نظر قانونی هم این نوع تبلیغات مشکلی ندارد.

در کشورهای دیگر این روش از تبلیغات و بازاریابی جا افتاده است و میان برند های مطرح دنیا چنین درگیری هایی پیش می آید. البته همانطور گه گفتم این مسائل امری طبیعی است و به هیچ وجه نمیشه گفت درگیری! رقابت از هر نوعی ممکن است میان رقبای کسب و کار ها باشد.

تصویر زیر مربوط به یکی از تبلیغات کمپانی نیسان برای جدیدترین مدل ماشینش یعنی GTR است. این تبلیغ بسیار خلاقانه و تاثیر گذار بوده است. طوری که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

تبلیغ نیسان

در این تبلیغ، نیسان لوگوی ماشین جدیدش را روی یک ساتور قرار داده است. از آن طرف لوگوی رقیب خودش یعنی فراری را روی یک ظرف گوشت بسته بندی شده گذاشته است. زیر لوگوی فراری نوشته شده است من اسب فراری را شقه شقه کردم. در واقع نیسان در این تبلیغ علنا گفته اسب فراری هیچ قدرتی در برابر محصول جدید من ندارد!

پس همانطور که ملاحظه کردید جنگ بازاریابی و در واقع تبلیغات این چنینی در همه جای دنیا به ویژه میان برند های معروف به چشم می خورد. این که با سرو صدای زیاد در کشور ما برای اولین بار دیده شده است خیلی جالب و عجیب بوده است.

 

نت برگ یا تخفیفان؟ کدام بهتر هستند؟

این که نت برگ بهتر است یا تخفیفان سوالی است که نمیشه به راحتی به آن پاسخ داد. به خاطر این که رقابت میان آنها بسیار شدید است. از طرفی خیلی از دوستان این دو سایت را مورد تحلیل قرار داده اند و در ادامه در این مورد صحبت می کنم.

سایت تخفیفان با مدیریت خانوم دانشور ادعا کرده که اول است. یعنی اینکه اول تخفیفان بوده و بعد نت برگ آمده. همین الان هم که بخواهید هویز دامین این دو سایت را ببینید متوجه می شوید که تخفیان اول بوجود آمده است با توجه به اینکه نت برگ هویز دامین خودش را قفل کرده است و نمیشه فهمید دامین از چه سالی آنلاین شده است.

مسلما اگر نت برگ از این قضیه ترسی نداشت هیچ وقت هویز دامین سایت خودش را قفل نمی کرد. البته با این کار ممکن است به سئوی سایت خود هم لطمه ای وارد کند. با این حال هر دو سایت اعلام کرده اند که ما اول هستیم!

از طرفی زمانی که رتبه الکسای این دو سایت را بررسی کنید می بینید که سایت نت برگ رتبه 62 ایران را از آن خود کرده است ولی سایت تخفیفان با اختلاف تقریبا دو برابری رتبه 112 ایران را در الکسا دارد. با این حال ترافیک روزانه این دو سایت خیلی از هم فاصله ندارد.

فکر نکنید چون سایت نت برگ 2 برابر بیشتر از تخفیفان رتبه الکسا دارد ترافیک سایتش هم در روز دو برابر سایت تخفیفان است. نه به هیچ وجه! البته همانطور که قبلا گفته بودم به هیچ وجه رتبه الکسا چیزی نیست که بشود از طریق آن موفقیت یک سایت را تضمین کرد. شاید سایت نت برگ از طریق ترافیک مصنوعی یا تبلیغات بی هدف توانسته است به این جایگاه برسد.

 

 

در کل به هیچ وجه نمی توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است. شاید فقط با برگذاری یک نظر سنجی فهمید کدام یک از آن ها بهتر هستند!

پیشنهاد دیگری از همیار وب : آیا در آینده آپارات جای تلویزیون را خواهد گرفت؟

 

جمع بندی و سخن آخر

این که کی اول بوده یا کی رتبه الکسای بهتری دارد دلیل بر خوب بودن آن نیست. در این جنگ کسی برنده می شود که بتواند به مخاطبان خود  ثابت کند بهترین است. هر کدام که بتوانند دیگری را از دور خارج کنند برنده این جنگ هستند. حالا ممکن است از روش های اخلاقی و غیر اخلاقی هم استفاده کنند.

به نظر می رسد از این به بعد آفر های بیشتر با درصد تخفیفات بیشتری را باید از این دو سایت ببینیم. به نظر من این دو سایت بیشتر باید روی آفر های دیگر استان های کشور کار کنند. همانطور که در جریان هستید بیشتر تمرکز تا الان روی تهران بوده است و الان دوسالی است که روی شهر های دیگر هم دارند مانور می دهند.

به نظر من هر کسی که بتواند از نقطه ضعف دیگری استفاده کند برنده است. این نقطه ضعف می تواند یک آفر خیلی خاص باشد. هر چه آفر های متنوع تر در موضوعات مختلف ارائه دهند مخاطبان بیشتری را می توانند به سایت خود جذب کنند.

جالب است بدانید بیش از 90 درصد کسانی که در نت برگ عضو هستند در تخفیفان هم عضویت دارند. پس از همین مورد میشه فهمید رقابت بسیار بسیار شدید است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و بتوانید از این تکنیک هایی که در این مقاله مطرح شد در جنگ های بازاریابی احتمالی با رقبای خود استفاده کنید.منبع : همیار وب

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۱۲
Ali Hatami

سالها پیش، وقتی شروع به مطالعه درمورد بازاریابی آنلاین کردم متوجه شدم که بیشترین چیزی که کاربران ایرانی به آن نیاز دارند مطالب و راهنماهای عملی است. چیزی که بتواند آنها را دقیقا با روش کار و برنامه ریزی برای بازاریابی تجارتشان آشنا کند. کاربران همه میدانند که بازاریابی محتوا چیست، اما خیلی ها دقیقا نمیدانند که چگونه باید بصورت اصولی برای بازاریابی محتوا برنامه ریزی کرد.

هرکس مطالب وبلاگ من را دنبال کرده باشد، میداند که اولویت من به اشتراک گذاری کار و نقطه نظراتم با مخاطبانم است. چیزی پنهان بین من و مخاطبم وجود ندارد. برعکس اعتقاد دارم به اشتراک گذاری اطلاعات کامل نه تنها باعث کمتر شدن سود و درآمد من نمیشود، بلکه ارتباط من با مخاطبم را بهتر میکند و فرصتهایی برای 2 طرف بوجود میآورد.

پلن و استراتژی محتوا که امروز با شما به اشتراک خواهم گذاشت در واقع در منابع انگلیسی موجود است، اما مشابه آن را من در وب فارسی ندیده‌ام. از آنجایی که بک لینک فله‌ای و سئو دیگر کارآیی گذشته را ندارند، کاربران نیاز دارند تا با استراتژی‌های عملی بازاریابی اینترنتی آشنا شوند. جای خالی مطالب عملی واقعا احساس میشود.

این راهنما دارای 2 قسمت است. یک قسمت فریمورک آماده استراتژی بازاریابی محتوا که در آخر مقاله میتوانید آن را دانلود کنید و یک قسمت هم ۀآموزش و نحوه استفاده از این فریمورک.

پس اجازه دهید که شروع کنیم…

اگر یک استارت آپ هستید، تجارت آنلاین دارید و یا حتی یک وبلاگ نویس هستید حتما با بازاریابی محتوا آشنا هستید. امروز دیگر ضرورت استفاده از محتوا برای جذب مشتریان بالقوه و ساخت برند برای همه آشکار هست. بارها این مساله را دیده‌ایم که کسانیکه حتی محتوای ارجینال هم تولید میکنند به هدف خود نمیرسند، محتوای آنها در موتورهای جستجو رتبه نمیگیرد و در شبکه های اجتماعی کسی آن را نمیبیند. در واقع شعله ور نمیشود و حرکت نمیکند! کسی آن را شیر نمیکند و کسی درمورد آن گفتگویی نمیکند.

اینکه چرا این اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات حتی محتوای ارجینال هم نتیجه مورد نظر را نمیگیرد طبعا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اما اگر بخواهم مهمترین آنها را بگویم، نداشتن یک استراتژی برای بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتواست. حالا معنی این کلمات قلمبه سلمبه “استراتژی” و اینجور چیزها چی هست؟ در ادامه به ساده ترین روش ممکن برای شما توضیح خواهم داد.

ببینید، بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی هم مثل تجارت است. همانطور که برای داشتن یک کسب و کار موفق ما نیاز به یک هدف گذاری و برنامه مدون داریم که هم وظایف، کارها و زمان بندی ها مشخص باشند و هم آخر هر ماه روند پیشرفت و پسرفت و نقاط قوت و ضعف کسب و کارمان را بررسی کنیم و برای حل مشکلات اقدام کنیم، برای بازاریابی اینترنتی خودمان هم به برنامه نیاز داریم. در واقع داشتن یک برنامه و استراتژی محتوای مکتوب به ما برای پاسخ دادن به این سوالات کمک خواهد کرد:

  1. برای چه کسی میخواهیم بنویسیم؟ مخاطب ما کیست؟ نیاز و مشکلات آنها چیست و چگونه میتوانیم به آنها کمک کنیم؟
  2. به چه هدفی میخواهیم برسیم؟ اهداف تجاری ما چیست؟ فروش بیشتر؟ ساخت برند و…
  3. منابع و بودجه ما چقدر است؟ چه منابعی در اختیار داریم؟ چند نویسنده داریم؟
  4. بازاریابی محتوا چگونه میتواند برای رسیدن به هدف تجاری به ما کمک کند؟
  5. رقبای ما چه کسانی هستند؟
  6. تفاوت ما با بقیه رقبا چیست؟ در چه کاری مهارت بیشتری داریم و منحصر به فرد هستیم؟
  7. نقاط ضعف و قوًت ما کجاست؟ باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم؟

در حقیقت ما با داشتن یک برنامه، روند پیشرفت کارها را بررسی میکنیم و برای آینده دوباره برنامه ریزی میکنیم. در طول زمان کسب و کارمان را بهتر و بهینه تر میکنیم. کارهایی که بیشترین بازده و جواب را میدهند شناسایی میکنیم و کارهای بدون بازده را از برنامه خود حذف میکنیم.

بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا استراتژی تولید و انتشار محتوا است، محتوایی که باعث افزایش اعتبار و میزان اعتماد مشتریان به شما میشود. راهی است برای ارتباط موثر و دوطرفه با مخاطب و ساخت گروهی وفادار از مخاطبان، مخاطبانی که اسم و برند شما را به گوش همه میرسانند.

تفاوت بین “بازاریابی محتوا” و “استراتژی بازاریابی محتوا” از اسمش مشخص است. بازاریابی محتوا به خود عمل تولید محتوا به منظور بازاریابی و جذب مشتری گفته میشود. امٌا استراتژی بازاریابی محتوا، پلن و برنامه مکتوب برای تولید محتوای هدفمند و همچنین تحلیل بازدهی و بهینه سازی روند بازاریابی محتواست.

مساله را ساده ببینید. شما تقریبا در زندگی برای اینکه بتوانید هر کاری را با بهترین بازدهی انجام دهید نیاز دارید برای آن کار برنامه‌‎ریزی کنید. این موضوع خواه تجارت شما باشد، خواه شخصیت شخصی شما باشد، روابط احساسی شما باشد یا وزن کم کردن و داشتن بدنی سالم و غیره…

با هدف گذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان، میتوانید به نتایج دلخواه خود برسید. دقیقا تجارت و بازاریابی هم به همین صورت عمل میکند. شما اهداف و برنامه های خود را مکتوب میکنید و نتایجِ به دست آمده را هربار بررسی و تحلیل میکنید. اینقدر اینکار را تکرار میکنید تا به هدف خود برسید.

 

پلن استراتژی بازاریابی محتوا و روش استفاده

فریم ورک استراتژی محتوا که برای شما تهیه کرده‌ام یک مدل کامل است. در برخی شرایط شاید شما نیاز به استفاده و پر کردنِ تک تک فیلدهای آن را نداشته باشید. در ادامه‌ مهم‌ترین قسمتهایِ پلن را همراه با آموزش برای شما خواهم گفت.

پلن را میتوانید توسط نرم افزار Microsoft Excel ویا docs.google.com اجرا کنید. وقتی پلن را اجرا کنید، اولین صفحه‌ای که باز خواهد شد، صفحه‌ی برنامه استراتژیک است.

صفحه اول – برنامه استراتژیک

این صفحه، صفحه اصلی پلن استراتژی محتواست. که شامل هدف گذاری، چگونگی استفاده از محتوا برای بازاریابی اینترنتی، تحلیل رقبا و غیره… میباشد.

برنامه استراتژیک بازاریابی محتوا

از اهداف تجاری شروع کنیم. کمی صفحه را پایین بکشید تا اهداف تجاری را ببینید.

اهداف تجاری بازاریابی محتوا

مرحله اول – اهداف تجاری:

در برنامه‌ریزی، اولین و مهمترین چیز هدف گذاریست. باید تصمیم بگیرید چه چیزی میخواهید به دست بیاورید، قبل از اینکه تصمیم بگیرید چگونه میخواهید آن را به دست بیاورید. پس در استراتژی بازاریابی محتوا ما با اهداف تجاری شروع خواهیم کرد. من بصورت گام به گام برای شما توضیح خواهم داد تا راحت تر مطلب را درک کنید. در حالیکه برخی از اهداف ممکن است واضح و روشن باشند، برخی دیگر را شاید لازم باشد فعلا هدس بزنید. در بازاریابی، گاهی لازم است هدسیات و ایده های خود را تست کنید تا ببینید کدامیک بازدهی بهتری خواهند داشت.

توصیه میکنم هدف گذاری و برنامه ریزی خود را انجام دهید و حدود 3 تا 6 ماه آن را تست کنید. سپس نتایج خود را بررسی و بهینه سازی کنید. به این ترتیب زمان لازم برای بررسی و تست کردن ایده های خود را خواهید داشت.

تصمیم بگیرید چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رشد تجارت خود استفاده کنید.

اهداف تجاری > اهداف کسب و کار:

یک هدف کلی برای استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید و آن را در قسمت “اهداف کسب و کار”بنویسید؛ احتمالا هدف شما یکی از اهداف زیر خواهد بود، پس یکی یا چندتا از آنها را انتخاب کنید:

  • جذب لید و مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط‌های بعدی و تبدیل آنها به مشتری.
  • فروش محصولات. کمک به تیم فروش برای فروش سریعتر محصولات.
  • بازاریابی. ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات.
  • توسعه ویا تغییر افکار عمومی درباره برند یا محصولات شما.
  • ساخت گروه طرفداران برای تعامل با برند شما در شبکه‌ها و مکانهای اجتماعی
  • خدمات پس از فروش. کمک بو رفع مشکل مشتریان برای استفاده کامل از محصولات شما
  • رهبری افکار. توسعه نام، اعتبار و تاثیر گذاری بر صنعت کاری.

اهداف خود را بصورت واضح و دقیق بنویسید

  1. در قسمت اهداف کسب و کار هدف اصلی خود را انتخاب کنید و چندین هدف زیرمجموعه نیز بنویسید.
  2. در فیلد تاثیر بر کسب و کار، مشخص کنید که چرا میخواهید به آن هدف برسید. جواب شما راهی مشخص برای رشد تجارتتان را مشخص میکند و اینکه چرا و با چه انگیزه‌ای میخواهید این کار را انجام دهیدو چه تاثیری بر تجارت شما خواهد داشت.
  3. در فیلد معیارها، هر راهی که بتوانید با آن وضعیت فعلی تجارت، میزان فروش محصولات، میزان بازدید از وبسایت شما و هر آماری که وضعیت فعلی شما را مشخص کند را بنویسید. ممکن است برای اینکار از یک نرم افزار تحلیلگر مثل گوگل کمک بگیرید یا نرم افزار ارتباط با مشتری یا هر چیز دیگری.
  4. در ادامه و فیلدهای بعدی شما نتایج بدست آمده را هر 3 ماه یکبار با نتیجه فعلی بررسی خواهید کرد و خواهید فهمید تلاش ها و استراتژی بازاریابی محتوای شما چگونه و چه تاثیری بر تجارتتان گذاشته.

مرحله دوم – استراتژی محتوا و مخاطبان هدف شما

قسمت استراتژی محتوا

کمی بالاتر از قسمت اهداف تجاری، قسمت استراتژی محتوا وجود دارد. تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنید. چند شکل گرافیکی برای شما تهیه کرده‌ام که روش های اصلی را پوشش میدهند، اگر شما روش متفاوتی برای سایت خود دارید، آن را بنویسید.

قسمت ترافیک مستقیم: جذب ترافیک از شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به وبلاگ – سپس از وبلاگ به صفحات فرود (توسط Call To Actionها).

ترافیک مستقیم

قسمت پیام‌های یکپارچه: جذب ترافیک از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ برای عضویت در وبسایت شما.

عضویت

قسمت تمرکز بر فروش: جذب ترافیک از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ، ویدئو و پادکست ها به صفحات فروش محصولات.

 تمرکز بر فروش

قسمت پیام اصلی

در سمت راستِ استراتژی محتوا قسمت پیام اصلی وجود دارد. در این قسمت مخاطب هدف خود را انتخاب میکنید و دقیقا مشخص خواهید کرد که محتوا، خدمات یا محصولات شما چگونه به مشتریان کمک میکند و مشکلاتشان را برطرف میسازد.

قسمت مخاطبها: در خصوص نحوه پژوهش و انتخاب مخاطبان هدف مقالات بسیاری نوشته شده. بصورت خلاصه بگویم که هرچه مخاطبان و مشتریان خود را دقیق تر و بهتر بررسی کنید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. در این فیلد مخاطبان هدف خود را بنویسید.

مخاطبها

مثال برای پر کردن فیلد مخاطب هدف

شرح ماموریت: محتوا و محصولات شما چه ارزشی به زندگی مخاطبانتان اضافه خواهد کرد؟ مخاطب با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه تغییری در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد؟ در این قسمت بنویسید. (هر چه این قسمت ها را دقیق تر و صادقانه تر پر کنید، برند بهتری خواهید ساخت)

شرح ماموریت

مثال پر کردن فیلد شرح ماموریت

پیام یا سوال اصلی: مشتری با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه سودی خواهد کرد؟ بنویسید. همچنین چندین پیام ثانویه نیز برای خود در نظر بگیرید.

پیام اصلی

مثال – پیام اصلی

مرحله سوم – تحلیل رقبا

در این قسمت شما اسامی رقبای اصلی خود را خواهید نوشت و یکبار دیگر کار آنها را تحلیل خواهید کرد. وبسایتشان چیست؟ چه میکنند؟ روی چه موضوعاتی کار میکنند؟ چه مینویسند؟ هر چند مدت یکبار؟  فاصله ما با آنها چقدر است؟ وغیره…

مرحله چهارم – عامل تفاوت

در بازارهای پر جمعیت و رقابتی، کسب و کارهای کوچک، برای اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و اسمی برای خود دست و پا کنند، باید متفاوت باشند و بصورت ویژه روی تفاوت خود تمرکز کنند. این یکی از مهمترین ویژگیهایی است که یک کسب و کار نوپا باید برای ساخت برند در یک بازار رقابتی از آن استفاده کند.

منظور از عامل تفاوت چیز خیلی خاص یا پیچیده‌ای هم نیست. بعنوان مثال فرض کنید در حوزه کاری شما 3 شرکت بسیار بزرگ با خدمات گسترده وجود دارد. اما شما پی میبرید که هیچکدام از آنها روی ارائه فقط یک سرویس خاص تمرکز ندارد و به دلیل بزرگی شرکتشان وقت کافی با مشتریان نمیگذارند.

شما میتوانید فقط روی یک خدمات ویژه بصورت حرفه‌ای و کامل تمرکز کنید و عامل تفاوت خود را گذراندن وقت بیشتر با مشتری و آموزش و ارتباط بهتر با آنها قرار دهید.

عامل تفاوت

مثال – عامل تفاوت

مرحله پنجم – کانال بازاریابی

بالای صفحه، قسمت کانال های بازاریابی قرار دارد. در این قسمت مشخص خواهید کرد که چه نوع محتوایی را توسط چه کانالی میخواهید منتشر کنید. مقالات را از طریق وبلاگ تان. ویدئوهایتان را از طریق سایت یوتیوب. محتوای روزانه یا مخصوص شبکه‌های اجتماعی را از طریف فیسبوک یا گوگل+ و غیره…

برای هر قسمت، توضیحات کامل و هدف مشخص کنید. میخواهید مردم از شبکه‌های اجتماعی به وبلاگ شما بیایند؟ یا در یوتیوب آمار بازدید ویدئوهای شما بالا برود؟ در فیسبوک لایک بیشتری داشته باشید و غیره… همه را بنویسید.

کانال بازاریابی

مثال – کانال بازاریابی

با پر کردن این قسمت ها، شما صفحه اول پلن استراتژی بازاریابی محتوای خود را پر کرده‌اید.

صفحه دوم – ایده‌ها (جمع آوری و نوشتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا بصورت مستمر)

اگر وبلاگ نویس هستید یا حتی سعی بر نوشتن کرده باشید احتمالا مهمترین مساله برای شما این است که چه بنویسید؟ مقاله‌ی بعدی شما در چه مورد باشد؟

خوب، باید بدانیم که کار یک نویسنده تنها نوشتن نیست. نویسنده باید در طول روز ایده پردازی کند و بصورت مرتب ایده‌های خود را در دفترچه یادداشت خود بنویسد. تا در صورت لزوم از این ایده ها برای مقالات خود استفاده کند. در مقاله فواید وبلاگ نویسی در خصوص این موضوع بیشتر توضیح داده ام.

در پلن استراتژی محتوا، قسمت ایده‌ها را به همین موضوع اختصاص داده‌ام. ایده‌های اصلی خود را در این قسمت درج کنید. مهم نیست که حتما تمام جزئیات را وارد کنید؛ در طول زمان آنها را ویرایش و اضافه خواهید کرد.

ایده

عکس صفحه‌ی ایده ها

نکته: برای اینکه بتوانید ایده‌های بهتری برای مقالات خود داشته باشید، 2 روش را توصیه میکنم که به شخصه از آنها استفاده میکنم و ثابت شده هستند. یکی اینکه به دنیای اطراف خود توجه کنید و بخوانید. آگهی ها، روزنامه ها، صحبتهای دیگران را بخوانید؛ اگر به دنیای اطراف خود توجه کنید ایده‌های زیادی به دست خواهید آورد. لازم نیست این ایده ها حتما به کار شما مرتبط باشند، گاهی اوقات ایده های نامرتبط را میتوانید به خوبی به کارتان ارتباط دهید.

راه دیگر مطالعه و بالا بردن دانش است. هرچه بیشتر مطالعه کنید و آگاهی خود را بالاتر ببرید، فکر شما بازتر خواهد شد و ایده های بیشتری برای نوشتن خواهید گرفت.

صفحه سوم – برنامه سرمقاله

برنامه سرمقاله، قسمتی است که شما و تیم نویسندگان، باهم برنامه تولید محتوای خود را بررسی میکنید و تصمیم میگیرید. با نگاه به عکس متوجه خواهید شد چگونه باید از این قسمت استفاده کنید. زمانیکه استراتژی و اهداف خود را کامل کردید، نوبت به تصمیم گیری در خصوص این است که چه محتوایی نیاز است چاپ شود، در چه تاریخی و به چه هدفی باید چاپ شود.

سرمقاله

صفحه برنامه سرمقاله

اگر یک شرکت و یک تیم تولید محتوا دارید، سردبیر بخش تولید محتوا به همراه نویسندگان میتوانند این قسمت را تنظیم کنند. و یا حتی خود شما به تنهایی میتوانید این کار را انجام دهید.  هدف این است که از میان کلمات کلیدی انتخابی خود، ایده های خود و بررسی روند بازاریابی خود محتوای مورد نیاز را انتخاب کنید و اهداف و محتوای مورد نیاز برای برنامه هفتگی و ماهیانه بازاریابی محتوای خود را مشخص نمائید.

صفحه چهارم – برنامه زمانی بازاریابی

بعد از اینکه اهداف و برنامه‌های خود را بصورت کامل مشخص کردید، نوبت این است که بصورت دقیق مشخص کنید که چه محتوایی، در چه روزی و توسط چه کسی باید نوشته شود. برنامه زمانی بازاریابی دقیقا به همین منظور تشکیل شده. در این قسمت میتوانید برنامه یک ماه محتوای خود را تنظیم کنید و تیم تولید محتوای خود را از این برنامه مطلع نمائید.

میتوانید برای هر نویسنده، یک رنگ خاص مشخص کنید و فیلدها را بصورت رنگ بندی قرار دهید، تا هر کسی بداند چه محتوایی را باید تهیه کند.

 برنامه زمانی بازاریابی

صفحه برنامه زمانی بازاریابی

صفحه پنجم – تحلیل سوالات و مشکلات

هر نوع تجارتی داشته باشید، هدف اصلی شما باید رضایت مشتریان و رفع مشکلات آنها باشد. اینکار هم به شما برای ایجاد یک گروه مشتریان وفادار کمک میکند و هم باعث میشود نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید و برای بهتر کردن آنها برنامه ریزی کنید.

در بازاریابی محتوا، علاوه بر این 2 فایده، سوالات و مشکلات مشتریان به شما برای گرفتن ایده های جدید برای تولید محتوا نیز کمک میکند. کار با این صفحه بسیار راحت و واضح است و نیاز به توضیحات اضافه ندارد، کافیست نگاهی به آن بیندازید تا همه چیز را متوجه شوید.

حالا دیگر نوبت شماست. نوبت این است که دست به کار شوید و از همین الان استراتژی بازاریابی محتوای خود را تهییه کنید و شروع به تولید محتوا و جذب مشتری کنید. به امید خدا و موفقیت شما در تجارتتان.


 

دانلود فریمورک استراتژی بازاریابی محتوا

بعد از دانلود فریمورک آماده و رایگان استراتژی بازاریابی محتوا، لطفا این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید و از ما نیز حمایت کنید.

متشکریم! شما میتوانید فریمورک بازاریابی محتوا را از این صفحه دانلود کنید.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۳
Ali Hatami
پنجشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳ ق.ظ

محتوا چگونه تبدیل به پول می‌شود؟

در مطلب قبلی گفتیم که امروز تکنولوژی ها سریع‌تر از حجم محتوا رشد کرده‌اند و عملاً دغدغه‌ی امروز دنیا، بیشتر از هر چیز دیگری محتواست. اما سوال اینجاست که روش‌های کسب درآمد از محتوا چیست؟ این مطلب، در عصر ایران منتشر شده است و اگر قبلاً آن را خوانده‌اید می‌توانید مستقیماً به سراغ نوشته‌های بعدی این سری بروید.

 

طبیعی است که تعداد روش‌هایی که می توان توسط آنها با استفاده از محتوا، درآمدزایی کرد، محدود و مشخص نیست و کاملاً تابع خلاقیت «خالق محتوا» است. اما در اینجا به برخی از متداول‌ترین شیوه‌های کسب درآمد از طریق محتوا می‌پردازیم.
در آینده به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت:
روش اول: فروش مستقیمدر این روش، محتوای تولید شده، قیمت‌گذاری شده و مستقیماً فروخته می‌شود. زمانی که مایکروسافت، هر نسخه از ویندوز خود را می‌فروشد، زمانی که یک ناشر، نسخه به نسخه کتاب‌های خود را می‌فروشد،‌ زمانی که یک «قالب گرافیکی وبسایت» یا یک کتاب الکترونیکی در اینترنت فروخته می‌شود، زمانی که برای دانلود یک نرم‌افزار موبایل، پولی را پرداخت می‌کنیم، یک محتوا به صورت مستقیم فروخته شده.

روش دوم: فروش حق اشتراک زمانی

در این شیوه، شما استفاده از محتوا را برای مدت معینی به طرف مقابل واگذار می‌کنید و او پس از پایان مهلت مقرر، امکان استفاده از محتوای شما را ندارد. به عنوان مثال، زمانی که یک آنتی ویروس، لیسانس یک ماهه یا یک ساله خود را به شما واگذار می‌کند. بسیاری از نشریات بزرگ دنیا نیز، به همین شیوه، فرصت دسترسی را به کاربر می‌دهند. مثلاً با پرداخت چند ده دلار، می‌توانید به آرشیو یک مجله بزرگ دسترسی داشته باشید و بلافاصله پس از مهلت مقرر، دسترسی شما به صورت کامل قطع می‌شود.

دقت کنید که «اشتراک مجلات کاغذی» که هم اکنون عرضه می‌شوند، عملاً از جنس فروش مستقیم هستند و در دسته اول قرار می‌گیرند. چون در دسته‌ی دوم، به محض پایان دوره مقرر، شما به محتوا دسترسی ندارید. کلوپ‌های فیلم که اشتراک ماهیانه یا سالیانه دارند نیز در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

روش سوم: فروش حق اشتراک بر اساس تعداد استفاده

برخی از بزرگترین آرشیو‌های مقالات تحقیقاتی دنیا از این نوع هستند. با پرداخت مبلغی مشخص، به شما اجازه می‌دهد هر زمان که خواستید هر مقاله‌ای را که خواستید دانلود کنید. اما پس از تعداد مشخصی دانلود کردن، دیگر به شما این فرصت داده نخواهد شد.

مشاوران تلفنی خانواده در بسیاری از کشورها، حق اشتراک از این نوع می‌فروشند. شما با پرداخت مبلغی پول، می‌توانید در مجموع، مثلاً چهار ساعت با آنها صحبت کنید. ممکن است این اعتبار را در یک تماس تلفنی یا طی دو سال، طی هشت تماس تلفنی نیم ساعته هزینه کنید.

روش چهارم: تبلیغات جانبی

ممکن است خود محتوا به صورت رایگان در اختیار همه قرار گیرد. اما از فضایی که در کنار آن قرار می‌گیرد، برای تبلیغ استفاده شود. سایت‌های خبری، عمدتاً بر اساس این مدل تولید محتوا، درآمدزایی می‌کنند.
محتوا به رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما فضای کنار صفحه، به خاطر بازدیدهای زیاد، به فضایی ارزشمند برای تبلیغات تبدیل می‌شود. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان موبایل هم اینگونه هستند.

روش پنجم: ترویج نام تجاری

درآمدزایی از این روش، مستقیم نیست. اما شکل آن تا حد زیادی به روش چهارم نزدیک است. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک دفتر حقوقی دارید. بعید است تبلیغات مستقیم و کارت ویزیت و بروشور،‌ بتواند به سادگی برای شما مشتری ایجاد کند. اما فرض کنید یک دفترچه ده صفحه‌ای آماده کنید و سوالات حقوقی ساده مردم را که بیشتر از شما پرسیده می‌شود، در‌ آن بنویسید و پاسخ بدهید. حالا در صفحه‌ی آخر، توضیح کوچکی بنویسید که فلان دفتر حقوقی، برای ارائه خدمات مشاوره بیشتر در خدمت شماست.

این مطلب را هم بخوانید : 3 روش برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا

این دفترچه بر خلاف بروشورهای تبلیغاتی دور انداخته نخواهد شد. حتی دست به دست هم خواهد شد. محتوا در این موارد لازم نیست همیشه مکتوب باشد. با وجود اینترنت، عرضه یک کتاب الکترونیک کوچک یا یک فایل صوتی یک ساعته رایگان هم می‌تواند به همان شیوه تاثیر داشته باشد.

تنها دو نکته باید مد نظر قرار داده شود:
نخست اینکه در چنین محتواهایی، بین هفتاد تا نود درصد محتوا باید کاملاً آموزشی و خالی از هر نوع تبلیغ باشد تا مخاطب احساس بد نداشته باشد.
دوم اینکه محتوا به حدی مفید باشد که دریافت کننده، آن را به دیگران منتقل کرده یا توصیه نماید.

روش ششم: محتوای ویروسی یا وایرال

این نوع محتوا معمولاً با دو هدف به کار گرفته می‌شوند: هدف اول که طبیعتاً غیر اخلاقی است، تخریب نام برندهاست. حتماً شما هم از این پیامها و پیامکها در شبکه های اجتماعی دریافت کرده‌اید که: «لطفاً اطلاع رسانی کنید. الان یک نفر در فلان شهر فلان محصول فلان شرکت را خورد و مرد!». معمولاً خبرهایی از این دست، اگر کمی هوشمندانه تنظیم شوند به شدت ویروسی هستند و به سرعت بین مردم پخش می‌شود. حتی اگر خبر تکذیب هم شود، هنوز خیلی‌ها معتقد باقی می‌مانند که «خبری بوده» و الان پنهان شده. شرکتها گاهی به تولیدکنندگان محتوا برای تولید این نوع متن‌ها پولهای قابل توجه می‌دهند.

هدف دیگر که دولت‌ها و شبکه‌های بزرگ خبری، دنبال می کنند، جعل خبرهای بی‌خاصیت برای اندازه‌گیری میزان نفوذ شایعه در شبکه تحت سیطره آنهاست. امروز بسیاری از مردم در غرب جهان بر این باورند که هر فرد در طول خواب یک سال خود، حدوداً هشت عنکبوت می خورد. کمتر کسی می داند که این شایعه از سال ۱۹۹۳ توسط فردی به نام لیزا هولست ابداع شد تا میزان نفوذ خبری در شبکه تار عنکبوتی ارتباطی مردم در آن سالها سنجیده شود. عنکبوت هم به شوخی به خاطر همین هدف انتخاب شده بود. وگرنه مورچه یا پشه، باورپذیرتر به نظر می‌رسید!
احتمالاً حدس می‌زنید که این تحقیقات برای چه نهادها یا سازمانهایی می‌تواند مفید باشد.

روش هفتم: استفاده از محتوا برای ایجاد رسانه‌های اجتماعی

حتماً شما هم مشاهده کرده‌اید که صفحه‌هایی در اینستاگرام یا فیس بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که تعداد تعقیب کنندگان آنها – حتی در ایران – به صدها هزار نفر می‌رسد. این صفحه‌ها عملاً رسانه‌ای جدید بر بستر شبکه اجتماعی شده‌اند و خود می‌توانند به سادگی به تبلیغ و اطلاع رسانی مشغول شوند.

طبیعی است اینجا نیز مهم‌ترین نکته، استراتژی درست در تولید محتوااست. فرض کنید شما امروز، در یکی از شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای داشته باشید که حاوی نکاتی برای تربیت فرزند باشد. به سادگی می‌توان پس از چند ماه – اگر محتوا هوشمندانه تنظیم شود – صفحه‌ای با بیش از صدهزار تعقیب کننده داشت. حالا با خود فکر کنید که یک مجموعه که مهدکودکی خاص و تخصصی را ایجاد کرده، برای اینکه نام و توضیحات آن در این صفحه منتشر شود چقدر حاضر است پول بدهد؟
البته بدیهی است که سهم تبلیغات در هر رسانه‌ای از جمله این رسانه باید پایین بماند وگرنه اثربخشی و مخاطب خود را از دست خواهد داد. مثالهای از این دست در سطح ایران و جهان کم نیستند.

روش هشتم: ایجاد سایت‌هایی پر ترافیک با محتوای تخصصی

شبیه مورد هفتم را می‌توان در مورد سایت‌ها هم انجام داد. با توجه به ضعف شدید فضای وب – خصوصاً فضای وب فارسی – کافی است در مورد یک موضوع، مطالب متعدد بنویسید. مطالبی که «متعلق به شما بوده و کپی نباشد». به سرعت موتورهای جستجو سایت شما را در صفحه‌ی نخست قرار خواهند داد و پس از آن، می‌توان از همان صفحه استفاده تجاری کرده یا از محل تبلیغات آن، کسب درآمد نمود.

شاید برای شما جالب باشد که نویسنده این مطالب، یک بار مطلبی درباره «یادگیری زبان انگلیسی» در نوشته های شخصی‌اش منتشر کرد. بلافاصله پس از چند روز این نوشته در صفحه اول «گوگل» پدیدار شد و هنوز هم با جستجوی «یادگیری زبان انگلیسی» آدرس آن مطلب را مشاهده می‌کنید.

بدیهی است کسب و کار من، به یادگیری زبان انگلیسی ارتباطی ندارد. اما اگر داشت، الان بدون هرگونه تبلیغی می‌شد از همین موقعیت استفاده کنم. این نشان می‌دهد که در میان انبوه کسانی که کلاسهای زبان برگزار می‌کنند و هزینه‌های سنگین صرف تبلیغات می‌کنند، کمتر کسی حوصله به خرج داده تا چند پاراگراف، متن – بدون کپی برداری از دیگران – درباره‌ی زبان انگلیسی بنویسد!

در مورد تولید محتوا، می‌توان خیلی بیشتر حرف زد. آنچه خواندید، تنها مثال هایی ساده و ابتدایی بود تا تصویری شفاف‌تر از این حوزه به دست آید. به نظر می‌رسد برای جوانانی که تازه وارد بازار کار می‌شوند، تولید محتوا، یکی از کارهای تخصصی و کم هزینه‌ای است که در عین کم هزینه بودن، به دلیل ارزش بالایی که برای بازاریابی و تبلیغات شرکت ها داراست، میتواند درآمدزایی خوبی هم داشته باشد.


منبع : متمم

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۳
Ali Hatami
سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰ ق.ظ

مدل های تبلیغات در بازاریابی اینترنتی

‌امروزه ‌نباید ‌بازاریابی ‌را ‌به ‌مفهوم ‌قدیمی ‌آن ‌یعنی ‌فروش ‌- ‌معرفی ‌محصول ‌و ‌فروش ‌- ‌در ‌نظر ‌آورد، ‌بلکه ‌باید ‌به ‌مفهوم ‌نوین ‌آن ‌یعنی ‌برآوردن ‌نیازهای ‌مشتری، ‌توجه ‌کرد. ‌اگر ‌بازاریاب ‌بتواند ‌نیازهای ‌مشتری ‌را ‌درک ‌کند، ‌محصولاتی ‌را ‌تولید ‌و ‌به ‌بازار ‌مصرف ‌ارایه ‌نماید ‌که ‌از ‌بالاترین ‌ارزش ‌برخوردار ‌باشند ‌و ‌قیمت ‌گذاری، ‌توزیع، ‌ترویج ‌و ‌تبلیغ ‌را ‌به ‌روشی ‌کارساز ‌انجام ‌دهد، ‌به ‌طور ‌حتم ‌محصولات ‌به ‌راحتی ‌به ‌فروش ‌خواهند ‌رفت.

در بازاریابی اینترنتی روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات مورداستفاده قرارگرفته است. که در این جا به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم

1 - پست الکترونیک:

استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانی تری است. تبلیغات در بازاریابی اینترنتی  از طریق بنرها، خرده سایت ها و موتورهای جستجو تکنیک هایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فناوری های اینترنتی بوده و ســــال ها قبل از وب مورداستفاده قرار می گرفته است (البته باید متذکر شد که بعداز اختراع وب، فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیـــز طراحی گردید).با این حال، به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در بازاریابی اینترنتی در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است.

2 - خرده سایت ها:

خرده سایت ها عبارتند از پنجره های کوچکی (کوچک تر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد در اینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایش گر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــد. این نوع از تبلیغات در بازاریابی اینترنتی به پنجره هـای جهنده نیز معروف هستند.

در خرده سایت ها ممکن است از فناوری ها و تکنیک های پیشرفته رسانه ای استفاده گردد و یا ممکن است فقط دربردارنده متن باشند. از آنجا که این نوع تبلیغات بدون اجازه و خواست کاربران ظاهر می گردند و ممکن است مورد انتقاد قرار گیرند. با این حال، به طور گسترده در بازاریابی اینترنتی مورداستفاده قرار می گیرند و نرخ کلیک کاربران بر روی آن هانیز معمولاً بالا است.

3 - موتورهای جستجو:

در موتورهای جستجو، بعد ازآن که کاربر موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده است را وارد می کند، لیستی از پایگاه های اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربرهستند بـــرای او جمع آوری می شود.

پایگاه های اینترنتی نظیر گوگل مثالی از موتورهای جستجو هستند. این موتورها معمولاً این امکان را به دارندگان پایگاه های اینترنتی می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آن ها اضافه کنند.

- تعداد دیگری ازپایگاه ها مانند یاهو با استفاده از روش های دستی پایگاه های موجود در اینترنت رامورد بررسی قرار داده و بعداز ارزیابی، هریک را در دسته بندی های خاص در بانک اطلاعاتی  خود که از قبل طراحی کرده اند، قرار می دهند. لذا هنگامی که کاربر کلمه خاصی را درفرم جستجوی این پایگاه ها وارد می کند نتایجی که برای او آورده می شود براساس بانک اطلاعاتی است که این پایگاه آن را ایجاد کرده است و نه براساس جستجوی خودکار دراینترنت. این پایگاهها به دارندگان پایگاه های اینترنتی این امکان را می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند، البته با این تفاوت که این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه کردن، پایگاه اینترنتی را ارزیابی کرده و درصورت تایید، آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنند. لذا مدت زمانی که طول می کشد تا مشخصات یک پایگاه به این موتورها اضافه شود ممکن است حتی تا چند ماه طول بکشد. یاهو هم چنین دارای یک بانک اطلاعاتی پیشرفته هست که برای اضافه کردن پایگاه های اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاه ها اخذ می کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۳۰
Ali Hatami
جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۳۶ ب.ظ

افزایش فروش با بازاریابی ایمیلی

بسیاری از کارشناسان حرفه ای کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی، بازاریابی رایانامه ای را یکی از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌دانند. شما با استفاده از این روش می‌توانید بدون صرف هزینه های بازاریابی، با مشتریان بالقوه خود در سراسر جهان ارتباط برقرار نمایید.

همانند سایر روش‌های بازاریابی، این روش نیز دارای قوانین خاص خود می‌باشد. در این روش، قبل از هر چیز باید به اندازه کافی نشانی‌های ایمیل افراد را جمع آوری نمایید.

سپس به صورتی که در این مقاله توضیح داده شده است، اقدام به بازاریابی از طریق ایمیل نمایید. نکاتی که در اینجا توضیح داده شده است بخش عمده‌ای از مهارت‌های بازاریابی از طریق ایمیل را به شما آموزش خواهد داد.

۱. شناخت خوانندگان

خوانندگان ایمیل خود را بشناسید. چه کسی را می‌خواهید با متن ایمیل خود جذب کنید؟ مطالب خود را به صورت خاص بنویسید و بر روی خوانندگانی که هدف اصلی شما هستند تمرکز کنید.

۲. داشتن هدف مشخص

انتظار دارید خوانندگان ایمیل شما چه عملی انجام دهند؟ آمدن به یک سمینار علمی یا خرید یکی از محصولات یا خدمات شما؟ تا زمانی که یک هدف کاملاً واضح نداشته باشید با ارسال ایمیل وقت مردم را هدر ندهید!

۳. رسیدن به دید مشترک

به جای استفاده از کلمات تشریفاتی، تصویر واضحی از آنچه که می‌خواهید به خواننده منتقل کنید، برایش ترسیم نمایید. باید کاری کنید که خواننده ایمیل، با شما به یک دید مشترک برسد تا بتوانید عمل مورد نظرتان را از او درخواست نمایید.

۴. کمک به تصمیم‌گیری

باید بدانید که خوانندگان ایمیل شما شخصیتهای متفاوتی دارند. اگر خوانندگان، افراد متخصصی هستند، به اندازه کافی اطلاعات تخصصی در متن نامه خود بگنجانید تا آنها را در تصمیم‌گیری یاری نماید. می‌توانید چند نقل قول از افراد خبره، چند ویژگی برجسته و توضیحاتی در مورد مزایای اصلی در ایمیل خود قرار دهید.

۵. اولین پیش‌نویس نامه

هنگامی که اولین پیش‌نویس نامه خود را تهیه می‌کنید هرچه در دل دارید بیرون بریزید. هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد روی کاغذ بنویسید. سپس برگردید و قسمت‌های اضافی را حذف کنید. قسمت‌های اضافی عبارتند از : اطلاعات غیر اساسی، اطلاعاتی که به طور مستقیم به بازار هدف شما ارتباط ندارد و اطلاعاتی که در روند منطقی خواندن نامه وقفه ایجاد می کند.

۶. جلب توجه برای تأثیر گذاری بیشتر

قبل از نوشتن متن نامه  ابتدا یک جمله مختصر برای جلب‌توجه خواننده بنویسید. این جمله مختصر خواننده را جذب کرده و او را برای خواندن بقیه مطالب تحریک می‌کند. همچنین برای وادار کردن او به کلیک بر روی لینک مورد نظر قلاب‌هایی را برای گرفتن توجه خواننده در متن نامه بگنجانید تا حس کنجکاوی او بیشتر شود . مثلاً : «اما صبر کنید! اطلاعات بیشتری در اینجا بر ای شما داریم» یا «خوب، حالا قسمت شیرین ماجرا شروع می‌شود».

۷. اطمینان از عملکرد صحیح

هنگامی‌که نامه تهیه شده را دوباره خوانی میکنید مطمئن شوید آنچه که نوشته‌اید، نتایج مورد انتظار را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که مطمئن نشده‌اید بر روی آن کار کنید. فراموش نکنید شما فقط یک شانس در اولین برداشت خواننده خواهید داشت. پس موقعیت را از دست ندهید.

۸. تحریک خواننده

یک تکنیک ساده در زمینه بازاریابی از طریق ایمیل ارسال نامه های متوا لی با مضامین یکسان ولی با یک پاراگراف متفاوت جلب توجه کننده است . مثلاً اولین نامه را با این عنوان ارسال کنید “فقط ۶ کالای دیگر باقی مانده است… به اولین خریدار کالاهای باقیمانده یک عدد … هدیه داده می شود. “سپس پاراگراف مورد نظر را در نامه بعدی به این صورت بنو یسید “فقط ۳ کالای د یگر باقی مانده است…” و به همین صورت کالای خود را کمیاب جلوه دهید تا خواننده بر ای خرید از شما تحریک شود.

این مطلب را از دست ندهید:  نکاتی برای موفقیت در بازاریابی رستوران

۹. یادگیری مهارت بازاریابی

همواره به دنبال یادگیری مهارت عرضه محصول و ارائه پیشنهاد خرید کالایتان از طریق ایمیل باشید. داشتن مهارت بازاریابی از طریق ایمیل برای هر کسی که علاقمند به کسب و کارهای اینترنتی است بسیار ضروری است.

۱۰. استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ایمیل

از نرم افزارهای قوی و تخصصی برای ارسال ایمیل استفاده کنید. هرچند که قابلیت ارسال ایمیل به صورت رایگان بر روی کامپیوتر شما وجود دارد اما اگر قصد بازاریابی الکترونیکی با استفاده از ایمیل دارید توصیه می‌کنیم حتماً از نرم افزارهای تخصصی این کار استفاده نمایید.

۱۱. به دست آوردن نشانی ایمیل

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، توانایی گرفتن ایمیل بازدیدکنندگان سایت است . این کار اولین بخش پروسه بازاریابی الکترونیکی شما خواهد بود و در طراحی سایت خود باید اولویت اصلی را به آن بدهید. با هر ترفندی که می‌توانید بازدیدکننده را راضی کنید تا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. سعی کنید بر ی آنها دلیل قانع‌کننده‌ای بیاورید. مثلاً عضو‌یت رایگان برای دسترسی به مطالب رایگان و مفید یکی از دلایلی است که باعث می‌شود دیگران ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.

۱۲. خبرنامه اختصاصی

حتماً یک خبرنامه اختصاص ی از طریق پست الکترونیکی در سایت خود داشته باشید. با این کار اولین قدم بازاریابی از طریق ایمیل را برداشته‌اید عنوانی انتخاب کنید که در نگاه اول توجه خواننده را جلب کند . یکی از بهترین راه‌های افزایش فروش داشتن خبرنامه الکترونیکی و تبلیغ کالاهای جدید در آن می‌باشد.

۱۳. خروج از عضویت

همواره در ایمیل‌های خود این امکان را به خواننده بدهید تا در صورت نیاز از عضویت در خبرنامه شما خارج شود . ممکن است خواننده علاقه‌ای به مطالب شما نداشته باشد. کاری نکنید که شخص مورد نظر هر روز بدون خواندن نامه شما، با عصبانیت آنرا حذف کند.

۱۴. نامه‌های تأثیرگذار

نامه‌های فروش خود را با یک عبارت یا جمله تأثیرگذار، محکم و قوی به پایان برسانید. آن می‌تواند یک پاداش رایگان، یک تخفیف ویژه، یادآوری یک مزیت مهم، آخرین فرصت سفارش‌دهی یا مانند آنها باشد.

۱۵. گردآوری آدرس ایمیل

از هر جای ممکن همواره به دنبال جمع‌آوری آدرس ایمیل افرادی باشید که به موضوع سایت و کسب و کار شما علاقه‌مند هستند . همیشه فهرست خود را به روز کنید و تا جایی که امکان دارد به آن بیفزایید.

۱۶. جوابدهی سریع

به تمامی نامه‌های الکترونیکی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید. هیچ چیز مانند پاسخ ندادن به موقع، به نامه یک مشتری احتمالی، باعث از دست رفتن فروش نمی‌شود.

۱۷. سیستم دوره‌ای ارسال ایمیل

یک سیستم اتوماتیک ارسال دوره‌ای ایمیل برای خودتان داشته باشید. ۹۹ درصد بازدیدکنندگان در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی‌کنند! آنها حتی در دومین بازدید هم این کار را انجام نخواهند داد. برای فروش کالای خود به آنها باید بارها و بارها با آنها تماس برقرار سازید. برای این کار، یک سر ی ۷ تا ۱۰ تایی از ایمیل‌های آموزشی در رابطه با موضوعات مورد علاقه کاربران تهیه کنید. فراموش نکنید که در بین ایمیل‌های آموزشی، نامه‌های فروش خود را نیز بر ای آن‌ها بفرستید. بطور مثال اگر از یک دوره ۷ تایی استفاده می‌کنید ۳ نامه فروش نیز در بین آنها به صورت یکی در میان ارسال کنید. این کار آمیزه‌ای از اطلاعات مفید و تبلیغات برای گرفتن نتایج بهتر است . ارسال بیش از حد نامه‌های فروش، اعتبار شما را از بین خواهد برد و نبودن نامه‌های فروش در بین ایمیل‌های آموزشی فروش محصولات شما را کم خواهد کرد.

این مطلب را از دست ندهید:  روش بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک با سرمایه کم

۱۸. نامه‌های شخصی

نامه‌های فروش خود از زبان خودتان بنویسید نه یک شرکت. شخصی بودن نامه‌های فروش تأثیر بیشتری در خواننده ایجاد خواهد کرد. از نام افراد در موضوع نامه‌های الکترونیکی خود استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود تا توجه آنها به سرعت جلب شود و برای خواندن نامه شما تحریک شوند.

۱۹. ارسال اتوماتیک ایمیل

برای صرفه‌جویی در زمان برای بازاریابی یا تبلیغات، کسب و کار آنلاین خود را مکانیزه و سیستم ارسال ایمیل خود را اتوماتیک نمایید. بدین منظور از نرم‌افزارهای «خود پاسخگو» و مانند آنها استفاده نمایید.

۲۰. استفاده از فضای سفید

برای جلب توجه بیینندگان پیام خود، از فضای سفید بیشتری استفاده نمایید. همچنین در “خط موضوع ” می توانید از فضای خا لی بیشتری بین کلمات یا حروف استفاده نمایید.

۲۱. امضای الکترونیکی 

در انتهای تمامی ایمیل‌های خود از یک امضای الکترونیکی یکسان استفاده کنید. می‌توانید از یک عبارت تأثیر‌گذار و تبلیغاتی در انتهای ایمیل‌های ارسا لی به عنوان امضاء مختص خود استفاده کنید.

۲۲. یک راز جالب

بازاریاب‌های موفق دائماً در حال گسترش راه‌های جدیدی هستند تا اطلاعات بیشتری درباره مشتریان یا افراد مورد هدف خود بدست آورند . به تازگی یک راز جالب در این زمینه کشف شده است! وب‌سایت‌ها به تنهایی منجر به ایجاد فروش مناسب نمی‌گردند. ایمیل‌های دنباله‌دار بیشترین فروش را ایجاد می‌کنند. اگر از بازاریاب‌های حرفه‌ای کسب و کارهای آنلاین بپرسید آمارهای وحشتناکی به شما خواهند داد. در اکثر وب‌سایت‌ها بین %۰.۰۵ تا %۰.۱ بازدیدهای سایت منجر به فروش می‌گردد. یعنی از هر ۱۰ هزار نفر بازدید‌کننده حدود ۵ تا ۱۰ نفر تبدیل به خریدار می‌شود! اما استفاده از ایمیل‌های دنباله‌دار این میزان را به ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.

۲۳. راههای جمع‌آوری اطلاعات تماس افراد

راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات تماس افراد وجود دارد. تعدادی از این راه‌ها عبارتند از:

از بازدیدکننده بخواهید  هنگام عضویت در سایت برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و برخورداری از امکانات گسترده‌تر، از طریق یک فرم اطلاعات تماس خود را در اختیارتان بگذارد.

از کاربر بخواهید در یک نظرسنجی شرکت کند و در صورت شر کت در نظرسنجی یک هدیه رایگان به نشانی او ارسال خواهد شد. کاربر با کمال میل اطلاعات تماس خود را برای شما خواهد نوشت! در کتاب میهمانان سایت می‌توانید اطلاعات کاربر را دریافت کنید.

داشتن خبرنامه اختصاصی یک راه مؤثر است.

دانلود نرم‌افزارهای جالب یا کتاب‌های الکترونیکی رایگان را به شرط پر کردن یک فرم پیشنهاد دهید.

با کمی تفکر می‌توانید راه‌های بیشتری برای دریافت اطلاعات افراد از طریق وب‌سایت پیدا نمایید.

منبع: مدیر سبز
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۶
Ali Hatami
چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۸ ق.ظ

دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل

افزایش بازدیدی که موتورهای جستجو مانند گوگل به سایت ما ارسال می‌کنند در حقیقت یکی از فرصت‌هایی است که ما می‌توانیم در تجارت و یا کار خود از آن برای افزایش درآمد و فروش محصولات استفاده کنیم.

اما فکر کنید اگر این بازدیدکنندگان تنها ۱ ماه از طریق موتورهای جستجوگر به سایت ما وارد نشوند چه اتفاقی می‌افتد ؟ آیا این به معنای یک شکست برای ادامه فعالیت و رسیدن به هدف اصلی سایت فرضی ما نیست ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که موتور جستجو  گوگل ، رتبه سایت ما را در صفحه‌نمایش نتایج جستجو به کاربران اینترنتی کاهش دهد و همچنین گوگل پیج رنک سایت ما را کاهش دهد.

با آشنایی با این عوامل می‌توانید از کاهش رتبه سایت خود جلوگیری کنید.

 و یا درصورتی‌که هم‌اکنون این کاهش رتبه برای سایت شما اتفاق افتاده است راه‌حل‌های دقیق‌تری را برای افزایش رتبه سایت خود انتخاب کنید. همچنین این نوشته می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار افرادی قرار دهد که در رشته بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر ( سئو ) فعالیت می‌کنند تا در بررسی و آنالیز سایت‌هایی که بهینه‌سازی آن‌ها را بر عهده‌دارند از دلیل کاهش رتبه‌های ناگهانی باخبر شوند. در این نوشته با ۱۰ دلیل آشکارتر کاهش رتبه سراچه‌ها (وب‌سایت‌ها) و وبلاگ‌ها آشنا می‌شویم.

1. الگوریتم گوگل پاندا و ایجاد محتویات تازه برای سئو

گوگل از الگوریتم جدیدی بانام گوگل پاندا برای تشخیص ارزش و تازگی محتویات صفحات سایت شما استفاده می‌کند که اخیراً وقتی از مت کات رئیس بخش مبارزه با اسپم موتور جستجوگر گوگل در توییتر سؤال پرسیده شد که آیا گوگل پاندا هم‌اکنون صفحات فارسی‌زبان را نیز می‌تواند آنالیز کند جواب زیر را دادند .

بله ، هم‌اکنون گوگل پاندا توانایی آنالیز صفحات وب با تمامی زبان‌ها به‌جز کره‌ای ، چینی و ژاپنی را دارا هست.

پس اگر از نوشته‌های سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر در به‌روزرسانی سایت خود استفاده می‌کنید و اخیراً کاهشی را در تعداد بازدیدکنندگانی که گوگل به سایت شما می‌فرستد احساس کرده‌اید پس باید بگوییم که گوگل پاندا متأسفانه سایت شمارا به‌عنوان یک سایت کپی‌بردار شناسایی کرده است به همین خاطر نیز رتبه بسیاری از صفحات سایت شما در بعضی از جستجوهای پراستفاده از مثلاً رتبه ۳ یا ۴ صفحه اول نتایج به صفحه ۱۰ یا ۱۱ انتقال پیداکرده است ! بله ، گوگل خوشبختانه در این مورد جدیداً خیلی سخت‌گیرتر شده است و حتی اگر شما گزارش کپی‌برداری از روی سایت خود را به آن بدهید در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی می‌کند.

2. تغییر الگوریتم‌های رتبه‌بندی

یکی دیگر از عوامل باعث کاهش رتبه سایت شما در گوگل می‌شود تأثیر الگوریتم‌های رتبه‌بندی به صفحات وب و تشخیص مرتبط بودن آن‌ها با کلماتی که کاربران در این موتور جستجوگر جستجو می‌کنند .

تقریباً می‌توان گفت به‌صورت هفته‌ای در حال به‌روزرسانی است پس ممکن است در بعضی از به‌روزرسانی‌ها سایت شما به دلیل رعایت نکردن نکات خاصی در مورد طراحی استاندارد و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر امتیازهای منفی دریافت کند و این امر باعث کاهش رتبه سایت شما در بعضی از جستجوها و حتی به‌صورت کلی شود.

همچنین در بعضی از موارد ممکن است سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که به شما لینک داده‌اند در این به‌روزرسانی‌های الگوریتم رتبه‌بندی گوگل ، کاهش رتبه پیدا کنند که این نیز باعث کاهش رتبه سایت شما در SERP یا صفحات اولیه نتایج جستجوی گوگل می‌شود.

3. پایان محبوبیت سایت شما در گوگل

با بررسی آمار و ارقام بسیاری از سایت و وبلاگ‌ها و بر اساس گفته بسیاری از مهندسین بخش جستجوی گوگل بسیاری از سایت‌ها بعدازاینکه به پایگاه داده‌های گوگل راه پیدا می‌کنند گوگل در رتبه‌بندی صفحات وب به آن‌ها امتیازهای مثبت ویژه‌ای می‌دهد که این امر کاملاً طبیعی است چون گوگل نیز مانند اکثر کاربران اینترنتی دنبال جدیدترین‌ها است که در عنوان این بخش از کلمه ماه‌عسل برای این دوره استفاده‌شده است. البته اکثر سایت‌ها بعدازاین دوره درصورتی‌که بهینه‌سازی نشوند و از طرف کاربران نیز زیاد موردتوجه قرار نگیرند در رتبه‌بندی‌های بعدی گوگل رتبه‌های واقعی‌تری به آن‌ها داده می‌شود که این امر شاید باعث کاهش رتبه سایت شما شده است.

4. جریمه شدن سایت شما به علت استفاده از فن‌های سئو کلاه‌سیاه

درصورتی‌که برای افزایش رتبه سایت خود در موتور جستجوگر گوگل و افزایش تعداد کاربرانی که از این طریق می‌توانید برای سایت خود کسب کنید از فن‌های سئو کلاه‌سیاه ( Black hat SEO ) مانند افزایش تعداد صفحات سایت خود با استفاده از اسکریپت‌های مخصوص ، افزایش غیرواقعی CTR ، افزایش تعداد کلمات کلیدی مرتبط و … استفاده می‌کنید گوگل به‌راحتی این فن‌ها را می‌شناسد و ممکن است خیلی زود سایت شمارا جریمه کند و به‌طور کل سایت شما به کاهش رتبه چشم‌گیری محکوم شود.

5. رقص‌های گوگل و جابجا شدن نتایج جستجوها

در بعضی از اوقات و برای بعضی از کلمات کلیدی ممکن است متوجه شده باشید که سایت شما مثلاً از رتبه اول نمایش داده‌شده در نتایج جستجو به رتبه ۵ نزول کرده است و دیگر سایت ها جای شما را گرفته باشند. در این صورت خیلی ناراحت نشوید چون گوگل در حقیقت دارد با این کار خود ( رقص نتایج نمایش داده‌شده ) بهترین حالت ممکن برای رتبه‌بندی سایت ها را امتحان می کند و در صورتی که بازهم کاربران بر روی صفحات موجود در سایت شما کلیک کنند در نتایجی که گوگل در آن ها رقصیده است به زودی شما دوباره به رتبه اول برای آن کلمه کلیدی باز می گردید و این بار جایگاه مستحکم‌تری را برای سایت خود در نتایج جستجوی آن کلمه کلیدی به دست آورده‌اید.

6. مشکل‌هاست و سرورهای سایت شما

اگر از هاست های بی‌کیفیت و با سرورهای ضعیف استفاده می‌کنید ممکن است سایت شما در بسیاری از روزها برای بازدیدکنندگان به دلیل مشکلات سرور سایت شما غیرقابل‌دسترس ( Down ) باشد و درصورتی‌که گوگل متوجه شود باگذشت چند روز مشکلات خرابی سایت شما رفع نشده است به‌سرعت امتیازهای منفی به سایت شما می‌دهد که این باعث می‌شود در رتبه‌بندی‌های بعدی سایت شما کاهش رتبه پیدا کند.

7. وجود لینک‌های شکسته در سایت شما

یکی دیگر از دلایل از دست دادن رتبه سایت یا وبلاگ در موتورهای جستجوگر وجود لینک‌های شکسته ( خراب ) در سایت شما است. گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر همان‌طور که می‌دانید از ربات‌های خود برای دنبال کردن لینک‌های موجود در صفحات وب و ثبت محتوای آن‌ها استفاده می‌کنند و درصورتی‌که این ربات‌ها در سایت شما با لینک‌های روبرو شوند که خراب باشند و با رفتن به صفحه مقصد خطای ۴۰۴ ( وجود نداشتن صفحه مقصد ) این عامل نیز یک امتیاز منفی بزرگ برای سایت شما می‌شود..

9. مشکلات موجود در فایل Robot.txt

از فایل Robot.txt می توانید برای راهنمایی ربات های موتورهای جستجوگر و دیگر ربات ها استفاده کنید و اگر می خواهید دسترسی آن ها را به بعضی از صفحات محدود کنید بهترین راه حل استفاده از همین فایل در شاخه اصلی سایت خود ( مثل http:/mrsz.ir/robot.txt ) است. اما در بعضی از موارد به دلیل دقت نکردن وبمسترها محتویاتی در این فایل قرار می‌گیرد که ممکن است موتورهای جستجوگر را از دسترسی به قسمت زیادی از سایت مربوطه منع کنند. پس در هنگامی‌که متوجه کاهش رتبه سایت خود شدید حتماً سری به این فایل بزنید تا متوجه شوید توسط شما و یا دیگر اسکریپت‌های که از آن ها استفاده می کنید در هاست خود تغییرات مضری در این فایل ایجاد نشده باشد.

10. وجود کدهای مخرب در صفحات سایت شما

بسیاری از وب مسترهای وب سایت به نکاتی مانند کاهش رتبه بعد از هک شدن سایت آن ها و … اشاره‌کرده بودند و در بیشتر این موارد چیزی که بعد از آنالیز صفحات موجود در سایت آن ها متوجه شدیم این بود که هکر یا برنامه مخربی که سایت آن ها را هک کرده بوده است در بعضی از صفحات به کد قالب سایت مربوطه چند خط کد مخرب که معمولاً برای سرقت اطلاعات شخصی افراد و یا لینک دادن به سایت خاصی است اضافه شده بود.

پیشنهاد می کنم مقاله افت رتبه سایت شما در گوگل چه دلایلی دارد؟ را هم بخوانید.

یکی از مهمترین دلایل کاهش رتبه سایت شما نیز در موتور جستجوگر گوگل می تواند وجود همین کدهای مخرب در صفحات سایت شما باشد که گوگل در صورت متوجه شدن آن توسط ربات های خود یا به صورت کلی سایت شما را در صورت تعمیر نکردن آن توسط شما از نتایج جستجو پاک می کند و یا در ابتدای تشخیص این مسئله در پایین نتایج جستجویی که مرتبط با سایت شما است از عباراتی مانند “این صفحه ممکن است به سیستم شما صدمه بزند” را نمایش می دهد تا به کاربران اینترنتی نیز این مسئله را خبر رسانی کند و معمولاً کاربران با دیدن این عبارات در پایین نتایج مرتبط با سایت شما بر روی لینک های سایت شما کمتر کلیک می کنند و خود این مسئله باعث کاهش درصد CTR ( تعداد نمایش صفحات سایت شما در نتایج جستجو به تعداد کاربرانی که از این طریق به سایت شما وارد شده اند ) سایت شما در موتور جستجوگر گوگل می شود که یکی از پیامدهای این موضوع کاهش کلی رتبه سایت شما است.

منبع : بهینه سازی وب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۶ ، ۰۱:۲۸
Ali Hatami
سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ق.ظ

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ، از جمله موضوعاتی است که این روزها خیلی رایج شده است. کمتر مشاوری را در حوزه مدیریت و روانشناسی می‌توانید بیابید که در این زمینه صاحب نظر نباشد.

بنابراین شاید مطرح کردن این بحث از طرف کسی چون من، که خود یک برند شخصی محسوب نمی‌شود، کاری جسورانه یا حتی نادرست تلقی شود. اما واقعیت را بخواهید اگر چه طراحی برنامه های برندسازی شخصی کاری تخصصی است و از غیرمتخصصانی چون من برنمی‌آید، اما تشخیص خطا در برندسازی شخصی، کار چندان دشواری نیست و گمنامانی چون ما هم می‌توانند در آن زمینه نظر دهند (دوستی دارم که همیشه می‌گوید: من هرگز نمی‌توانم بدون دستگاه و امکانات و تجهیزات کارگاهی، به تو اطمینان دهم که ماشین تو سالم است. اما خراب بودن را هر غیرمتخصصی هم متوجه می‌شود).

متاسفانه حوزه‌ی برندسازی شخصی، چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی،‌ چندان غنی نیست. منابع بسیار محدودی وجود دارند و آنها هم چندان قوی نیستند. اصولاً باید کسانی که برند شخصی معتبری دارند درباره‌اش بنویسند و به نظر می‌رسند که چنان افرادی دوست ندارند به بهانه‌ی چنین موضوعی، شخصی‌ترین بخش‌های مربوط به الگوی رفتاری و برنامه ریزی خود را برملا کنند.

من فهرستی از برخی منابعی را که در زبان انگلیسی در این‌باره منتشر شده، در انتهای این نوشته آورده‌ام. خودم هم یک بار چند دقیقه‌ای درباره‌ی برندسازی شخصی حرف زدم که در آرشیو فایل‌های رادیو متمم موجود است و شاید شنیده باشید. اما در اینجا بیشتر مواردی را که به چشمم خورده است، بدون تقدم و تاخر خاص و بدون هرگونه ادعایی در مورد صحت علمی و عملی آنها، صرفاً به عنوان نظراتی شخصی می‌نویسم:

برندسازی شخصی و مقایسه آن با مفهوم شهرت

 قبل از هر چیز، باید شهرت را از مقوله برندسازی شخصی تفکیک کنیم. شهرت مقوله‌ی جدیدی نیست. از کهن‌ترین تمدن‌ها هم که سراغ بگیرید، مشاهیر مختلفی در آنها بوده‌اند و تنها اتفاقی که در طول این هزاران سال افتاده است، ریشه‌ها و دلایل کسب شهرت تغییر کرده‌ است. زمانی در یونان باستان، خطیبان و سیاستمداران معروف بودند. در امپراطوری روم، شهرت از آن فرماندهان جنگ بود. کسانی که مردم، عموماً آنها را به چهره نمی‌شناختند. اما نام آنها، تقدس و احترام به همراه داشت. کشیشان، مشاهیر قرون وسطی بودند و دانشمندان و فلاسفه، عصر روشنگرانی را به نام خود سند زدند. نویسندگان مطرح، در قرن اخیر به باشگاه مشاهیر پیوستند و پس از ظهور رسانه‌های جمعی تصویری مانند تلویزیون، نسل جدیدی از مشاهیر، به باشگاه صاحب نامان قدیمی و دارندگان برند شخصی افزوده شدند.

به عبارتی، عموم کسانی که ما به عنوان صاحبان بزرگ برند شخصی می‌شناسیم، مشاهیر بوده‌اند که به سبب شغل و موقعیت اجتماعی خود، مورد توجه عامه مردم قرار گرفته‌اند. برندسازی شخصی – لااقل آنطور که در ذهن عموم ما شکل گرفته است – به روندی معکوس فکر می‌کند. به این معنا که من شغل و موقعیت اجتماعی برتر، ندارم و احساس می‌کنم که با استفاده از برندسازی شخصی می‌توانم در این هیاهوی شلوغ جامعه، قدی بلندتر از اطرافیان داشته باشم. تفاوت شهرت به معنای قدیم آن و برندسازی شخصی به معنای جدید آن، چیزی شبیه تفاوت یک دختر قد بلند با دختری کوتاه قد است که کفشی با پاشنه‌ای به ارتفاع خود، به پا می‌کند.

این معنا از برندسازی شخصی، صرفاً نظر من نیست. کافی است نگاهی به ویکی پدیا و تعریف آن از برندسازی شخصی بیندازید. کتابی که به عنوان نخستین توجه به برندسازی شخصی معرفی شده، کتاب Think and Grow Rich ناپلئون هیل است که مشخصاً خطاب به آدمهایی است که هنوز در ابتدای مسیر رشد و ثروت هستند. مقاله‌ی لر و سالیوان هم که به عنوان مرجع معرفی شده، به این نکته توجه دارد که برندسازی شخصی چگونه می‌تواند مسیر شغلی ما را در آینده بهبود دهد. به عبارتی، ظاهراً مخاطب بخش قابل توجهی از متخصصان برندسازی شخصی، جامعه‌ی گمنام جویای نامی هستند که دوست دارند از برند شخصی به عنوان ابزاری برای پیشرفت و سکویی برای پرتاب به موقعیت‌های بالاتر استفاده کنند.

در اینکه بسیاری از سیاستمداران جهان و مشاهیر هالیوود، مشاور برندسازی شخصی دارند شکی نیست. اما فکر نمی‌کنم آن چیزهایی که ما در مورد برندسازی شخصی می‌شنویم، همان چیزهایی باشد که آنها می‌شنوند.

چرا برندسازی شخصی، اخیراً به صورت گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد؟

به هر حال، با اطمینان نسبتاً زیادی می‌توان گفت که ظهور شبکه های اجتماعی در جهان و رواج تب آنها در ایران، یکی از ریشه های جدی شدن برندسازی شخصی بوده است. ضمن اینکه شبکه های اجتماعی رسانه هایی ارزان قیمت یا رایگان به نظر می‌رسند و هر کسی فکر می‌کند حالا که رسانه ای در اختیار دارد، می‌تواند به برندسازی شخصی فکر کند، انبوه اعداد و ارقامی که با حضور در این رسانه ها، به سمت ما هجوم می‌آورند، اندیشیدن به برند شخصی را جدی‌تر کرده است.

خلاصه این مقدمه‌ی طولانی اینکه ظهور شبکه های اجتماعی، ارزان شدن رسانه، عددی بودن و امکان مقایسه کمی موقعیت خود با دیگران در شبکه های اجتماعی، از جمله مواردی محسوب می‌شوند که تب برندسازی شخصی را جدی‌تر از گذشته کرده‌اند.

در این جا، با توجه به برخی از رایج ترین خطاهای حوزه برندسازی شخصی، بر چند نکته تاکید کنم:

* برندسازی شخصی به خودی خود، یک محصول و دستاورد نیست. بلکه لباسی است که بر تن محصول و دستاوردهای قبلی ما پوشانده می‌شود. شاید فردی که یک کسب و کار موفق دارد، بخواهد به برند شخصی خود فکر کند. شاید یک بازیگر یا کارگردان معروف سینما، در این اندیشه باشد که مردم او را چگونه می‌بینند یا او دوست دارد مردم او را چگونه ببینند. شاید یک فوتبالیست به برند شخصی فکر کند و مثلاً این سوال برایش مطرح باشد که داشتن یک فروشگاه پوشاک ورزشی،‌ به تقویت برند و شنیده شدن نامش بیشتر کمک می‌کند یا صرفاً کسب درآمد از یک برند شخصی است که قبلاً ساخته شده. اساساً هرکسی که به صورت پیوسته روبروی مردم قرار می‌گیرد یا مورد توجه رسانه هاست، طبیعی است به این فکر کند که چه تصویری از او در ذهن مردم شکل می‌گیرد یا دوست دارد شکل بگیرد.

باید بدنی باشد تا برایش به دنبال لباسی بگردیم. اگر من تا کنون هیچ نوع سابقه‌ی کار و فعالیت جدی نداشته ام، نمی‌توانم با حضور در فیس بوک و اینستاگرام و شبکه های اجتماعی و پرداخت پول و خریدن صفحه در نشریات مکتوب، برندسازی کنم.

* برندسازی شخصی، نیازمند زمان زیادی است. مردم، عموماً به حرفی که خود ما در مورد خودمان می‌زنیم، چندان توجه نمی‌کنند. بلکه منتظر می‌مانند تا ببینند دیگران در مورد ما چه می‌گویند. من می‌توانم اینجا ادعا کنم که مشهورترین فرد ایران هستم! اما شما وقتی چنین ادعایی را باور می‌کنید که از دوستانتان در مورد من بشنوید. می‌توانم بگویم موفق‌ترین مشاور مدیریت هستم. اما تا شما نام من را از زبان چند مدیر موفق نشنوید، توجهی به ادعای من نمی‌کنید. خلاصه ماجرا اینکه برندسازی شخصی، در نهایت توسط دیگران انجام می‌شود و نه خود ما.

آنچه که فرد می‌تواند در این میانه انجام دهد، شکل دادن به یک جامعه‌ی کوچک مرجع است. به معنای اینکه اگر من بازیگر خوبی هستم، تعدادی کارگردان وجود داشته باشند که از کار من دفاع کنند و بخشی از جامعه هم در مورد کار حرفه‌ای من صحبت کنند. اگر پزشک یا روانشناس خوبی هستم، گروهی از مراجعه کنندگانم من را تبلیغ کرده و از من دفاع کنند. اگر یک نویسنده هستم، خوانندگانی داشته باشم که نخستین تیراژ من را بخوانند و از آن دفاع کنند.

جی کی رولینگ را رسانه‌ها رولینگ نکردند. اتفاقاً ناشران و رسانه‌ها، همیشه او را رد کردند. فقط وقتی مردم کتابش را خریدند و به دیگران توصیه کردند و تیراژ فروش بالا رفت  به ارقام میلیونی رسید، رسانه‌ها تازه برای جلب مخاطب خود، به این پدیده توجه کردند. در ایران هم مثال از این دست کم نیست.

همه اینها به آن معنی است که برندسازی شخصی، نیازمند زمان است. درست مانند کاشتن یک دانه و انتظار کشیدن برای اینکه رشد کند و قد بکشد. شاید بتوان با آب و خاک و غذا و نور بهتر، به رشد سریع‌تر این گیاه کمک کرد، اما نمی‌توان با فشار رسانه‌ای، یک دانه را ترغیب یا تشویق کرد که یک شبه، به یک نهال واقعی ثمربخش تبدیل شود.

* در برندسازی شخصی موفق، ابتدا مردم به سمت شخص می‌آیند و نه اینکه شخص به سمت مردم برود. کافی است سری به دنیای اهل هنر بزنید. کیارستمی یا اصغر فرهادی، کارشان را کردند. کارشان خوب بود. مورد توجه قرار گرفت. مردم به سراغشان رفتند و از آنجا به بعد، ممکن است مسئله برند برای آنها جدی شود. چه آنکه، کم نیستند مشاهیری که برند شخصی را جدی نمی‌گیرند و زندگی خود را می‌کنند و دغدغه‌ی آنها این نیست که مردم در مورد آنها چه فکر می‌کنند و یا حضور رسانه‌ای آنها چگونه است.

احد عظیم زاده، بهروز فروتن، سلیمانی کاله و بسیاری از کسانی که ما به عنوان مدیران موفق کسب و کار می‌شناختیم و می‌شناسیم، کارشان را کردند. حالا که در سمینارهای مدیریتی مختلف دعوت می‌شوند و سخنرانی می‌کنند، ممکن است به برند شخصی خود فکر کنند. اثر یک نفر که از یک برند شخصی دفاع می‌کند بیشتر از صدها نفر است که صاحب برند به سراغشان برود و از آنها بخواهد که به او و کار او توجه کنند.

این فلسفه را می‌توانید در جزئی‌ترین رفتارها هم مورد توجه قرار دهید. از میان صفحات اینستاگرام یا فیس بوک یا هر شبکه اجتماعی دیگر، شما وقتی به یک صفحه وفادار میشوید که خودتان آن را پیدا کنید. اما آیا به روش رایج در ایران دقت کرده‌اید؟ من حداقل پنج نفر را می‌شناسم که تقریباً هر هفته، تمام کسانی را که صفحه اینستاگرام من را فالو می‌کنند، فالو می‌کنند و حتی بعد از رد شدن درخواستشان، چون هیچ آماری ندارد که چه کسی را فالو کرده‌اند، هفته‌ی بعد دوباره همین کار را تکرار می‌کنند. در این میان، شاید کسانی را پیدا کنند که با آنها آشنا شوند و حتی به کار آنها علاقمند شوند. اما هرگز نمی‌توان چنین فردی را، با فرد دیگری مقایسه کرد که به تلاش و جستجو یا به توصیه‌ی دوستانش، به سراغ صفحه‌ی آنها برود.

شبیه همین ماجرا در مورد ارسال پیامک و پیامهای وایبری و ایمیلهای تبلیغاتی هم وجود دارد. امروزه با توجه به گسترده بودن زیرساختهای ارتباطی، ملاحظه‌ی حریم شخصی دیگران، عملاً به درک و شعور خودمان برمی‌گردد. چون ابزارهای ارتباطی، آن دیوارهای محکم و بلند سابق را به دور خانه‌های ما ندارند. هر نوع ارسال پیام یا ایمیل یا پیامک به کسی که صریحاً برای دریافت آن، تقاضا نکرده است، تجاوز به حریم دیگران است و نمی‌تواند به برندسازی منجر شود.

البته این کار اگر چه برای برندسازی شخصی زیان‌بار است، همچنان می‌تواند به عنوان مصداق خاصی از تبلیغ مقبول باشد. اگر چه این نوع خاص از تبلیغ در زیرمجموعه  Interruption Marketing یا بازاریابی با ایجاد مزاحمت و وقفه در کار دیگران، طبقه بندی می‌شود که بهترین متد تبلیغ نیست (اگر چه رایج ترین است).

البته ریشه‌ی این ماجرا، به همان صبور نبودن باز می‌گردد. چون کمتر کسی حوصله دارد یک یا دو یا سه سال بنشیند تا مردم او را پیدا کنند. اساساً اگر چنین حوصله‌ای بود، کاری کرده بود و مردم تا کنون پیدایش کرده بودند. اما در این شیوه، فرد می‌خواهد راه چند ساله را با چند شب بیداری در رختخواب وکلیک کردن روی تک تک افراد جامعه، طی کند! کمتر کسی دقت دارد که این شیوه، با پخش تراکت در سر میدان‌ها که سالها پیش رواج داشت، هیچ تفاوت ماهوی ندارد.

* برندسازی شخصی با ایجاد یک تصویر رویایی ایده‌آل فرق دارد. برند شخصی وقتی تاثیرگذار است که با واقعیت فرد، منطبق باشد. اگر من محمدرضا شعبانعلی، یک جمله حرف ادبی هم بلد نیستم بزنم، با انتشار متون ادبی و مقالات وزین و روخوانی از نوشته‌های ادبی دیگران، به یک شخصیت فرهنگی مبدل نمی‌شوم. دیر یا زود،‌ مردم مرا در جایی خواهند دید و می‌بینند که من، در وصل کردن مسند و مسند الیه جمله هم، چه عذاب الیمی را متحمل می‌شوم. اگر فردی عصبی باشم، نمی‌توانم چهره‌ای خونسرد و آرام از خودم ایجاد کنم. دیر یا زود، فرصتی پیش می‌آید و مردم،‌ آن چهره را هم می‌بینند و هیچ چیز برای مردم هیجان انگیزتر از این نسیت که تعارضی بین برند شخصی ساخته شده و واقعیت زندگی ببینند.

برندسازی شخصی، زمانی اثربخش است که خودم باشم و خودم را بپذیرم و آنطور که هستم،‌ با همه قوت‌ها و ضعف‌هایم، روبروی مخاطب بایستم.

* برندسازی شخصی، با ایستادن کنار همه‌ی افراد صاحب نام و صاحب برند،‌ تفاوت دارد. کم نیستند کسانی که هر روز، با این و آن عکس می‌اندازند و منتشر می‌کنند. امروز با این حرف می زنند و فردا با آن. شاید آقای دوربین را که زمانی تلویزیون نشانش داد و حتی با او صحبت کرد به خاطر داشته باشید. مرد مشترک همه‌ی عکس‌های معروف رسانه‌ای. او در همه‌ی تظاهرات و برنامه‌ها و مراسم‌، به دنبال دوربین می‌گشت و به آن لبخند می‌زد. امروز ماجرا کمی ساده‌تر شده. به لطف تکنولوژی، آن دوربین معروف را در موبایل جاسازی کرده‌اند و مشاهیر را هم به هر حال همه جا می‌توان یافت. در سمینارها، در جلسات، در هواپیما و رستوران. چنین می‌شود که انبوهی عکس سلفی و غیرسلفی با مشاهیر منتشر می‌شود. من هر روز در آغوش این هستم و در پشت آن. با یکی دست می‌دهم و از دیگری امضا می‌گیرم.

جامعه مخاطب، در تعریف دقیق هویت یک برند شخصی، به برندهای شخصی و تجاری دیگری که به او مرتبط و متصل هستند و با او تداعی می‌شوند، توجه دارد. اگر یک برند شخصی را در کنار هر فرد مربوط و نامربوطی ببیند، در بهترین حالت، او را با یک مجری برنامه تلویزیونی یکسان فرض می‌کند. بگذریم از اینکه مجری‌ها هم این روزها آموخته‌اند و هر کدام، سبک خاصی از برنامه ها را اجرا و هدایت می‌کنند.

* به دست آوردن دل همه، با برندسازی شخصی تفاوت دارد. این توصیه که چنان با نیک و بد خو کنیم که پس از مردن، مسلمان به زمزم شوید و هندو بسوزاند، در عمل مصداق‌های خیلی معدود و کمی داشته است. هر برندی همیشه مخالف دارد. من همیشه کسی مانند استیو جابز یا مانند اپل را مثال می‌زنم که حتی در ایران – که هیچ فعالیت رسمی ندارد – یک برند مطرح محسوب می‌شود.

در یک مهمانی بنشینید و ببینید که اپل و آیفون، چقدر فحش می‌خورند و ناسزا می‌شنوند. قاعدتاً – اگر واژه های استاد مطهری را به عاریه بگیرم – هر وقت «جاذبه‌ای» باشد، «دافعه‌ای» هم هست. از میان برندهای موبایل، به یک برند فکر کنید که نه مخالف دارد نه موافق (اجازه بدهید من مثال نزنم!). به طور قطع می‌توان گفت نامی که به ذهن شما می‌رسد صرفاً یک نام است و نه یک برند مطرح.

دوستانی که هم زمان سنگ ولنتاین و سپندارمذگان را به سینه می‌زنند، نه دل اینها را به دست می‌آورند و نه آنها را. مدرن‌ترها، آن را باستان شناس تاریخی و حفار گورهای کهنه می‌دانند و طرد می‌کنند و فرهنگ محوران پارس اندیش هم، آنها را به عنوان گم شده در فرهنگ غرب، از خود می‌رانند. خودشان می‌مانند و دو شب به یاد ماندنی! (مثالهای دیگر از این دست کم نیست).

بحث در مورد برندسازی شخصی، به اینجا ختم نمی‌شود. اگر علاقمند باشید می‌توانید به کتابهایی مانند Me 2.0و Brand You و You Inc. و The brand called you وانواع کتابهای دیگری که در این زمینه وجود دارد، مراجعه کنید. اما خلاصه بحث همان استعاره‌ای است که همیشه به کار می‌برم. تخم مرغ از داخل که رشد کند و بشکند، به یک موجود زنده مولد تبدیل می‌شود. از بیرون نمی‌شود به آن زیاد فشار آورد. اگر بشکند، جز درست کردن نیمرو و پر کردن شکم دیگران، کاربردی نخواهد داشت.

منبع : روز نوشته های محمد رضا شعبانعلی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۷
Ali Hatami
دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵ ق.ظ

۷ ترفند بازاریابی با اینستاگرام

ترفندهایی که خیلی‌ها نمی‌دانند!
ژان بقوسیان

از سال قبل آموزش بازاریابی با اینستاگرام را آغاز کرده‌ام و چندین کارگاه تخصصی در این زمینه برگزار کرده‌ایم. در این شماره می‌خواهم چند ترفند ارزشمند را با شما دوستان همیشگی موفقیت در میان بگذارم.

روند انفجاری اینستاگرام

اگر اکانت اینستاگرام دارید، آیا اینستاگرام را بیشتر چک می‌کنید یا ایمیلتان را؟ روز به روز بازاریابی با ایمیل سخت‌تر می‌شود. البته منظورم این نیست که قدرتش را از دست داده یا باید کنار گذاشته شود. هنوز اصلی‌ترین روش ارتباط در بازاریابی اینترنتی همان ایمیل است. ولی اطلاع‌رسانی، جلب‌توجه مخاطب و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی هر روز آسان‌تر می‌شود. دلیل آن است که رسانه‌های اجتماعی برای مخاطب خیلی بیشتر از سایت ما یا حتی ایمیل شخصی جذاب است.

جای هیچ شکی نیست که اینستاگرام توانسته رتبه اول را در تمام رسانه‌های اجتماعی موبایل به خود اختصاص دهد. اینستاگرام بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون از آن‌ها کاملا فعال هستند. یعنی مطالب جدید را می‌بینند. جالب است بدانید هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیارد عکس در اینستاگرام وجود است، یعنی تقریبا به ازای هر فردی که روی کرده زمین زندگی می‌کند ۳ عکس وجود دارد!

اگر بتوانیم از اینستاگرام درست استفاده کنیم و ترفندهای‌ آن را بدانیم به راحتی می‌توانیم برندمان را محبوب‌تر کنیم و همچنین محصولات و خدمات را بفروشیم. شما حتی اگر سایت نداشته باشید باز تا حدی می‌توانید از روش‌های بازاریابی با اینستاگرام استفاده کنید. اگر فرصت بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی را از دست بدهید، یک ابزار تبلیغاتی رایگان و بسیار قدرتمند را کنار گذاشته‌اید.

هنگامی که تعداد فالوورهای اینستاگرام سایت مدیرسبز حدود ۱۰۰۰ نفر بود، حدود ساعت ۸ عصر پنجشنبه یک کوپن تخفیف در اینستاگرام گذاشتم و نوشتم فقط تا ۲۳:۵۹ امشب. یعنی آن کوپن فقط برای ۴ ساعت معتبر بود. فقط در آن ۴ ساعت چند میلیون تومان فروش ایجاد شد. اگر همین کار با ایمیل انجام می‌شد قطعا به این سرعت نتیجه نمی‌داد. برای دیدن این مورد واقعی می‌توانید در اینستاگرام modiresabz را جستجو کنید.

اگر میزان کل فروش را به تعداد دنبال‌کننده‌ها تقسیم کنیم می‌بینیم در این مورد خاص مالی هر فالوور حدود ۴۰۰۰ تومان می‌شود. یعنی هر دنبال‌کننده برایمان می‌تواند ۴۰۰۰ تومان فروش ایجاد کند. بنابراین حتی ارزش دارد بر تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنیم که نتیجه آن افزایش تعداد هواداران ما شود.

مدل‌ جدید بازاریابی اینترنتی که روز به روز در حال رایج شدن است، هدایت افراد سایت به رسانه‌های اجتماعی است. پس از آنکه بازدیدکننده دنبال‌کننده یکی از رسانه‌های اجتماعی شد، به او دسترسی داریم و می‌توانید پیام‌های بازاریابی را از این طریق برایش ارسال کنیم.

در ادامه به بررسی ۷ ترفند می‌پردازیم که می‌تواند عملیات بازاریابی شما را در اینستاگرام بهبود بخشد.

بازاریابی با اینستاگرام بازاریابی با اینستاگرام 7 ترفند بازاریابی با اینستاگرام InstagramMarketing

 

 

۷ ترفند بازاریابی با اینستاگرام

۱. استفاده بهتر از آدرس سایت در پروفایل

در اینستاگرام شما می‌توانید آدرس وب‌سایت را در پروفایلتان وارد کنید. اگر وب‌سایت ندارید بهتر است آن قسمت را خالی نگذارید. مثلا می‌توانید آدرس پروفایل لینکدین خود را وارد کنید. اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحه‌ای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت می‌کنید و به ازای آن یک هدیه به او می‌دهید. هدیه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.

۲. ایجاد توقف بر عکس‌ها

از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکس‌هایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید. افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روش‌های زیادی وجود دارد. مثلا می‌توانید از یک محصول از فاصله‌ای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویه‌ای نامتداول است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکس‌ها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

۳. نوشتن توضیحات پروفایل برای فالو شدن

در بخش توضیحات پروفایلتان که Bio نامیده می‌شود بدیهیات و موارد کلیشه‌ای ننویسید. همچنین از خودتان و کسب‌و‌کارتان تعریف نکنید. بلکه فقط بر پاسخ یک سوال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را فالو کنند؟ مهم‌ترین مطلبی که باعث فالو شدن شما می‌شود ارائه دلیلی قانع‌کننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با فالو کردن شما چه مزیتی به دست می‌آورند.
مثال نامناسب: بزرگترین شرکت آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت
مثال مناسب: با فالو کردن این صفحه با نکات و ترفندهای مدیریتی آشنا شوید و برای خرید از سایت کوپن‌های تخفیف دریافت کنید.

۴. ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام

در صفحه اینستاگرام مدیرسبز چند تست انجام دادیم تا ببینیم بهترین راهکار برای هدایت افراد از اینستاگرام به سایت و ایجاد فروش چیست. فرض کنیم می‌خواهید برای اعضای اینستاگرام خود یک فروش ویژه بگذارید و ۲۰ درصد تخفیف بدهید. اعلام این موضوع که محصولات ۲۰ درصد تخفیف دارند جذابیت چندانی ایجاد نمی‌کند. بهترین کار آن است که یک کوپن تخفیف ۲۰ درصدی به صورت کاملا انحصاری در اختیار دنبال‌کنندگان شما در اینستاگرام قرار دهید. در سایت و جاهای دیگر هیچ صحبتی از این تخفیف نکنید.


۵. ارائه مطالب انحصاری

یکی از کارهای بسیار اشتباه که توسط بسیاری از بازاریایان اینترنتی انجام می‌شود، انتشار تمامی پست‌ها در تمام رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی است. یعنی فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید. این مطلب را در فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام می‌کنید. پس از مدتی کاربران می‌بینند که رسانه‌های اجتماعی شما کپی همدیگر هستند. بنابراین به این نتیجه می‌رسند که لزومی ندارد تمام آن‌ها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آن‌ها نگاهی بیندازند. البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانه‌ها منشتر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.

۶. تغییر ماهانه عکس پروفایل

عکس پروفایلتان را ماهی یک بار عوض کنید! شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی این کار باعث می‌شود از دید اینستاگرام کاربر فعال‌تری محسوب شوید. هرچه کاربر فعال‌تری باشید، عکس‌های شما در نتایج جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکس‌هایتان و فالو شدن شما بیشتر می‌شود.
شاید فکر کنید اکانت من کاملا تجاری است و مثلا لوگوی شرکت را به عنوان عکس پروفایل قرار داده‌ام. چگونه می‌توانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمی خلاقیت این کار انجام‌پذیر است. می‌توانید به مناسبت‌های مختلف لوگو را کمی تغییر دهید. مثلا با شروع زمستان می‌توانید چند دانه برف به لوگو اضافه کنید. یا با شروع بهار زمینه لوگوی شما گل و گیاه باشد. حتی گاهی می‌توانید بر عکس پروفایلتان بنویسید: فروش ویژه!

۷. اول آموزش، سپس فروش

در اینستاگرام به آموزش بپردازید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبیل دارم. حتی اگر لوازم اتومبیل می‌فروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است. همچنین می‌توانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد. در آموزش‌ها توضیح دهید چگونه می‌توان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح می‌دهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری می‌دهد. یکی از دلایل موفقیت دیجی‌کالا همین است. اغلی افراد برای کسب اطلاعات درباره محصول و مقایسه محصولات به سایت مراجعه می‌کنند، سپس به خریدار تبدیل می‌شوند.

 

منبع : مدیر سبز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۵
Ali Hatami
يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۳۵ ب.ظ

۸ روش برای افزایش ترافیک سایت

افزایش ترافیک سایت قدمی ضروری در موفقیت اینترنتی است.

سایت شما در هز زمینه‌ای باشد، اولین چیزی که به آن نیاز دارید بازدید‌کننده است. بدون داشتن بازدیدکننده علاقه‌مندانی نخواهید داشت و در نتیجه فروشتان صفر خواهد بود!

با استفاده از ۸ روش زیر می‌توانید از همین امروز به افزایش ترافیک سایت و ایجاد ترافیک پایدار برای سایتتان بپردازید:

۱. موتورهای جستجو

اولین قدم بزرگ برای افزایش ترافیک سایت  این است که سایت خود را به تمام موتورهای جستوجو معرفی کنید و آن را طوری بهینه کنید که وقتی کسی کلمات کلیدی سایتتان را جستجو کرد جزو اولین نتایج جستجوی سایت‌هایی مثل گوگل باشید. همچنین سایت خود در تمام دایرکتوری‌ها و مرجع‌های آنلاین ثبت کنید. دایرکتوی‌ها یا فهرست‌ها سایت‌هایی هستند که سایت‌های دیگر را معرفی می‌کنند. برای یافتن سایت‌های دایرکتوری در گوگل عبارت «فهرست سایتهای فارسی» را جستجو کنید.

موتورهای جستوجوی معروف و مهم گوگل، یاهو و بینگ هستند ولی مطمئن شوید که سایتتان در موتورهای جستجوی غیر‌معروف دیگر هم ثبت شود چون تعداد سایت‌هایی که شما را در فهرست خود داشته باشند در رنکینگ موتورهای جستوجوی یاهو و گوگل تاثیر‌گذار است.

 

۲. استفاده از فروم‌ها یا انجمن‌ها

نوشتن مقالات در انجمن‌ها و جواب دادن به پست‌هایی که با کارتان مرتبط است روش بسیار خوبی برای مطرح کردن خودتان است. به‌سادگی با پاسخ دادن به سوالاتی که در فروم ها مطرح می‌شوند می‌توانید به‌راحتی بین علاقه‌مندان به‌عنوان یک متخصص در کسب‌و‌کارتان مطرح شوید. همچنین به سوالات رایج و نیاز‌های اصلی علاقه‌مندان پی خواهید برد. همچنین بررسی کنید که قوانین فروم به ‌شما اجازه بدهد که لینکی از خود را به‌عنوان امضا یا زیر‌نویس قرار دهید. اگر چنین است حتما از این فرصت استفاده کنید تا مردم با خواندن جواب‌‌ها و مطالب شما علاقه‌مند به بازدید از سایت شما شوند. این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌شود.

 

۳. از امضا‌ ایمیل استفاده کنید

یک امضای ساده با یک توضیح یک‌خطی در مورد مزایای اصلی خدمات خود تهیه کنید. این امضا را می‌توانید زیر هر ایمیلی که می‌فرستید قرار دهید. حتی می‌توانید ایمیل‌هایی با مطالب مرتبط تهیه کنید و با امضای خودتان پخش کنید. دقت کنید که این ایمیل‌ها وقتی دست‌به‌دست فوروارد شوند تعداد خیلی بیشتری از علاقه‌مندان تبلیغات‌ تان را خواهند دید. دقت کنید که احتمالا دوستان کسانی که به کارتان علاقه‌مند هستند و ایمیل فوروارد شده به دستشان می‌رسد نیز احتمالا به کارتان علاقه‌مند خواهند بود.

 

۴. وبلاگ‌ها

این روش افزایش ترافیک سایت هم درست مانند نوشتن مطلب و نظر دادن در فروم ها است. می‌توانید در وبلاگ‌های مرتبط نظر بدهید. بسیاری از وبلاگ‌نویسان از اینکه به‌عنوان مهمان در وبلاگشان مطلب بنویسید خوشحال می‌شوند. مزیت این روش نسبت به نوشتن مطلب در فروم ها این است که از اعتبار وبلاگ و نویسنده اصلی آن برای اعتبار بخشیدن و تایید خودتان استفاده می‌کنید.

 

۵. رسانه‌های اجتماعی

در تمام رسانه‌های اجتماعی معروف صفحه‌ای بسازید و مطالب مفید و ارزشمندی درباره کارتان منتشر کنید. در این صفحات تا حد ممکن به معرفی محصولان خود نپردازید. مطالبی بنویسید که مخاطبان شما از دیدن آن لذت ببرند. شاید بهترین کار انتشار مطالب آموزشی بسیار کوتاه باشد چون به سرعت به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کند.

 

۶. تبادل لینک

تبادل لینک با سایت‌های غیر‌رقیب ولی مرتبط با کسب‌و‌کارتان یا مرتبط با بازار هدفتان می‌تواند منبع فوق‌العاده‌ای برای به‌دست آوردن ترافیک مفید باشد. در این روش هم شما و هم سایتی که با آن تبادل لینک می‌کنید بهره می‌برند. به سایت‌هایی درخواست تبادل لینک بدهید که رتبه آلکسای آن‌ها تقریبا با رتبه شما یکسان است. توقع نداشته باشید سایت‌های با رتبه بسیار بهتر از شما حاضر به تبادل لینک شوند.

 
۷. تبادل تبلیغ

از فضای تبلیغاتی سایت‌تان برای تبلیغ سایت دیگری استفاده کنید و از آن سایت بخواهید که تبلیغ سایت شما را در سایت خود قرار دهد. این کار چیزی شبیه تبادل لینک است ولی به جای لینک احتمالا یک بنر تبلیغاتی رنگارنگ را تبادل می‌کنید.

 

۸. انتشار مقاله

مقاله‌های کوتاه یا چند‌صفحه‌‌ای بنویسید و در بخش منابع و «درباره نویسنده» توضیحاتی در مورد خودتان و لینکی به سایت خود درج کنید. این مقالات را بسته به طول مقاله به سایت‌های خبری، مجلات معمولی یا مجلات اینترنتی و یا به سایت‌های دانلود و پخش مقالات بفرستید. این مقالات علاوه بر افزایش بازدید‌کنندگان سایت، باعث شناخته شدن شما به‌عنوان یک متخصص در حوزه کاری مرتبط می‌شوند و احتمال خرید از شما افزایش می‌یابد. همچنین عده زیادی این مقالات را باز‌نشر خواهند کرد یا در سایت خود خواهند گذاشت که مقدار زیادی ترافیک و اعتبار مجانی برایتان به ‌همراه خواهد آورد.

منبع: مدیر سبز
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۵
Ali Hatami
شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳ ب.ظ

بازاریابی محتوا چیست و به چه دلیل شکل گرفت؟

بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا، از جمله واژه‌هایی هستند که در سالهای اخیر به صورت گسترده در فضای رسانه ها به کار گرفته می‌شوند. در این نوشته، قصد داریم مفهوم بازاریابی محتوا را شفاف‌تر کرده و مسیر را برای درس‌های تخصصی که در ادامه سری استراتژی محتوا مطرح خواهیم کرد، هموارتر نماییم.

با توجه به اینکه تاکنون به صورت پراکنده درباره بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا حرف‌های زیادی در متمم مطرح کرده‌ایم و از این به بعد می‌خواهیم به صورت زیربنایی و تخصصی به این موضوع بپردازیم، در کنار هر یک از جملات و توضیحات، اگر قبلاً مطلبی را مطرح کرده باشیم، به صورت توضیح بیشتر: … لینک مربوط به آن را می‌گذاریم تا دوستانی که از این نقطه با ما همراه شده‌اند، در پیگیری مطالب دچار مشکل نشوند.

اگر حدود پانزده دقیقه از وقت خود را در اختیار ما قرار دهید، تلاش می‌کنیم تا حد خوبی،‌ دلایل شگل گیری و جدی شدن بحث بازاریابی محتوا را مطرح کنیم. در درسهای بعدی، مفهوم دقیق تر محتوا، نحوه اندازه گیری و ارزیابی محتوا و همینطور شیوه تدوین استراتژی محتوا را مرور خواهیم کرد.

 

آیا بازاریابی محتوا به کار من ربطی دارد یا اصلاً به درد من می‌خورد؟

استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا از چه سخن می‌گویند؟

اگر بپذیریم که بازاریابی محتوا شیوه ای برای فروش است می‌توانیم بگوییم که هرکس چیزی برای فروختن دارد، میتواند به بازاریابی محتوا هم به عنوان یک ابزار و گزینه نگاه کند.

دقت داشته باشید که ما فروش را به معنای عام آن به کار می‌بریم. همان تعبیری که استیونسن می‌گفت:

content-marketing-motamem

به عبارتی، همانطور که یک تولیدکننده چای، تلاش می‌کند چای خود را به مشتریان بیشتری بفروشد و هر مشتری هم میزان بیشتری از چای او خریداری کند، یک نویسنده هم در حال فروختن کتاب خود به مردم یا به ناشر است و دوست دارد کتابش را به قیمت بیشتری و به تعداد خوانندگان بیشتری بفروشد.

حتی کسانی که اساساً هدفشان کسب مادیات نیست و به صورت غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند هم با این معنای عام فروش فروشنده محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال، یک موسسه خیریه هم که از کودکان سرطانی حمایت می‌کند، درگیر فرایند فروش است.

 این موسسه، می‌خواهد که مردم، خریدار حرف‌ها و خواسته‌ها و خدماتش باشند. بنابراین تلاش می‌کند مخاطبان خود را افزایش دهد و از هر کدام از مخاطبان خود هم، کمک و حمایت بیشتری دریافت کند.

حالا بیایید در یک سازمان، به مدیر واحد پاسخگویی تلفنی به مشتریان فکر کنیم.

عموم شرکتها،‌ واحد پاسخگویی به مشتریان را چندان جدی نمی‌گیرند.

یا کم سابقه ترین و غیرمتخصص‌ترین کارکنان خود را به این بخش می‌فرستند.

عملاً مدیر این واحد هم مشکل فروش دارد. نه به معنای اینکه از واحدهای دیگر پول بگیرد و خدمات ارائه دهد.

بلکه به این معنا که اعتبار این واحد افزایش یافته، در جلسات رسمی سازمان، حرفهایش خریدار بیشتری داشته و نظرات این واحد بتواند بر سیاست‌های کلان سازمان، تاثیرگذار باشد.

با این تعاریف، کافی است یک بار دیگر فکر کنیم و ببینیم که من یا سازمان من چه چیزی را می‌فروشد و بازاریابی محتوا قرار است به من برای فروش چه چیزی کمک کند؟

 

آیا تولید محتوا و بازاریابی محتوا، زیرمجموعه‌ای از دانش تجارت الکترونیک یا کسب و کار آنلاین است؟

این روزها خیلی از مردم، وقتی لغت محتوا و بازاریابی محتوا را می‌شنوند بلافاصله به محتوای دیجیتال فکر می‌کنند.

اما محتوای دیجیتال اگر چه یکی از شکل‌های رو به رشد محتوا در دنیای امروز محسوب می‌شود، تنها یکی از انواع محتواست. اگر شما یک نویسنده هستید و کتاب منتشر می‌کنید، باز هم تولیدکننده محتوا هستید.

اگر شب هنگام، اوقات فراغت خود را با ارسال پیام و پیامک از طریق نرم افزارهای مختلف مانند وایبر و واتزاپ و … می‌گذرانید، تولیدکننده محتوا هستید.

اگر معلمی هستید که در کلاس درس می‌دهید تولیدکننده محتوا هستید.

اگر مدیر تضمین کیفیت یک شرکت هستید و دستورالعمل‌ها و فرایندها را تنظیم و منتشر می‌کنید،‌ تولیدکننده محتوا هستید.

اگر داستان‌های اخلاقی و مذهبی برای مردم تعریف می‌کنید و تلاش می‌کنید آنها را به زندگی بهتر هدایت کنید، تولیدکننده محتوا هستید.

اگر فیلم میسازید تولیدکننده محتوا هستید.

حتی کسی که قبض تلفن همراه چاپ می‌کند یا فاکتور فروش یک فست فود را صادر می‌کند، در حال تولید محتوا است.

بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟

البته برخی شغل‌ها به طور مستقیم تولیدکننده محتوا هستند و به بازاریابی محتوا فکر می‌کنند و برخی دیگر، تولید محتوا را به عنوان فرایندی جانبی در کار خود تعریف می‌کنند.

قاعدتاً یک جایگاه اختصاصی برای بنزین (به قول خودمان پمپ بنزین) تولیدکننده محتوا به نظر نمی‌رسد.

اما اگر برگه‌ای به رانندگان بدهد و روی آن فهرستی ده گانه از مواردی که مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهند نوشته باشد، به یک تولیدکننده محتوا تبدیل شده و احتمالاً به بازاریابی محتوا هم فکر می کند.

بنابراین، بازاریابی محتوا را باید به عنوان زیرمجموعه‌ای از حوزه بازاریابی در نظر گرفت تا حوزه‌ی تکنولوژی دیجیتال.

 

چرا متمم تا این حد روی محتوا و استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا تاکید می‌کند؟

اجازه بدهید به جای اینکه برای شما از گسترش اینترنت و شبکه های ارتباطی و موبایل و لپ تاپ – که قطعاً رویدادهای مهمی محسوب می‌شوند – بگوییم، به روندی که طی چند هزار سال اخیر شکل گرفته است نگاه کنیم:

ترسیم نقاشی روی دیوارهای غار، نمونه‌ای از تولید محتواست

هنوز نمی‌دانیم که چرا انسان اولیه بر دیوار غارها تصاویر مختلف ترسیم می‌کرده است.

مستقل از اینکه آن تصاویر را برای زیبایی ترسیم می‌کرده یا برای اینکه آنها را به عبادت بنشیند و یا اینکه پیامی از خود برای بازماندگان و آیندگان به جا بگذارد، به هر حال انسان اولیه، تولید محتوا را قبل از قسمت عمده‌ای از تولیدات فیزیکی آغاز کرده است.

وقتی که ارتباطات شکل گرفت، محتوا این بار شکل پیام را به خود گرفت.

حالا محتوا فرستنده و گیرنده هم داشت و در یونان باستان، آنها که در دو ماراتون پیروز بودند، حاملان پیامهای مهم تلقی می‌شدند.

انسان همچنان به تولید محتوا ادامه داد.

محتوا فقط تصویری زیبا بر دیواره‌ی غار یا یک پیام مهم سیاسی نبود.

کبوتران نامه بر و تاریخچه تولید محتوا

جارچی‌ها، اولین توزیع‌کننده‌های رسمی محتوای خبری بودند و طبیعتاً چون استفاده از جارچی، به پشتوانه حقوقی و سرمایه مادی نیاز داشت، پادشاهان تنها کسانی بودند که می‌توانستند عرضه‌ی انبوه محتوا را در میدان‌های شهر انجام دهند و به نوعی نخستین رسانه ها شکل گرفتند.

عصر چاپ و انتشار روزنامه‌ها، نسل بعدی عرضه محتوا را رقم زد.

حالا تولید محتوا به عنوان یک شغل، رسماً شکل گرفته بود و رسانه، معنا پیدا کرده بود.

البته هنوز بازاریابی محتوا به شکلی که امروز شناخته می‌شود رایج نبود.

روزنامه ها، خبر و گزارش منتشر می‌کردند و صاحبان کسب و کار هم، در ازاء پرداخت پول، اجازه داشتند آگهی‌های خود را در آنها منتشر کنند.

شاید اگر بخواهیم کمی موشکافانه‌تر نگاه کنیم، روزنامه‌های دولتی آن زمان، به نوعی فلسفه بازاریابی محتوا را می‌فهمیدند.

روزنامه منتشر می‌شد و با انواع محتوا، مردم را خوشحال و راضی و سرگرم می‌کرد تا در لا به لای آن،‌ دولتها هم بتوانند به تبلیغ ایده ها و نظریات خود و به نوعی به بازاریابی خودشان و افکارشان بپردازند.

رادیو نسل بعدی بستر تولید محتوا بود.

حالا صدا هم به انواع محتوا افزوده شده بود و تلویزیون به تدریج تصویر را هم وارد فضای محتوا می‌کرد.

در این میان روزنامه ها نقش خود را از دست ندادند.

مجله های تخصصی شکل گرفتند.

این مجله‌ها که به صورت هفته نامه و ماهنامه برای خانواده ها، پزشکان، ورزشکاران،‌ حقوق‌دانان و … منتشر می‌شدند، ایده‌های جدیدی را در بازاریابی محتوا به همراه آوردند.

پزشکان هوشمند آموختند که به جای آگهی تبلیغاتی، مقالاتی آموزشی درباره مواجهه با بیماری‌ها بنویسند.

روانشناسان، یادگرفتند که به جای اصرار و التماس برای اینکه مردم به آنها پول بدهند و مشورت بگیرند، ستون پاسخ به سوالات، راه بیندازند و با لبخندی بر لب و چهره‌ای مهربان، آمادگی خود را برای پاسخگویی به سوالات مطرح کنند.

آنها می‌دانستند که خواننده‌ی مقالات، مشتری مطب‌ها و مراکز مشاوره آنها هم خواهد بود.

ماهواره‌ها نسل جدیدی از بستر ارتباطی بودند که رسانه‌های فراگیر را شکل دادند.

حالا کشورهای مختلف می‌توانستند به بازاریابی در نقاط دیگر جهان فکر کنند.

از طرفی هزینه تاسیس شبکه‌های جدید کاهش یافته بود.

دغدغه‌های ارتباط بین فرهنگی هم بیشتر شد و حالا بازاریابی محتوا می‌آموخت که باید بکوشد محتوای فراگیر تولید کند.

هر جا هم که چنین مسئله ای امکان پذیر نیست، بسته به سلیقه مردم محتوا بسازد.

مک دونالد و محتوای تبلیغاتی برای کشورهای اسلامی

مک دونالد آموخت که محتوای تبلیغاتی‌اش در کشورهای مسلمان،‌ باید در ماه رمضان رنگ و بوی اسلامی بگیرد و در غیر این صورت اثربخش نخواهد بود.

کشورها آموختند که در محتواهای تولیدی خود برای نقاط دور جهان، تصویری خوش آب و رنگ‌تر از واقعیت خود را ترسیم کنند.

صنعت گردشگری آموخت که تولید محتوا برای جذب توریست، چیزی فراتر از انتشار سفرنامه‌های جهانگردان قدیمی است و حالا می‌توان تیزرهای تبلیغاتی جذاب تولید و پخش کرد.

تولید محتوا به تدریج به یک دانش تخصصی‌تر تبدیل شد.

حالا روزنامه نگاران قدیمی، خودشان را اصحاب رسانه معرفی می‌کردند.

تولید فیلم و موسیقی و کتاب و مقاله موفق، به ترکیبی از انسان‌شناسی و روانشناسی و حقوق و بازاریابی و مدیریت نیاز داشت.

هزینه تولید محتوا بالا رفته بود و مردم ترفندهای تبلیغاتی را به خوبی آموخته بودند.

در این میان بازاریابی محتوا به شیوه امروزی آن، به تدریج در حال شکل گیری بود.

به تدریج اینترنت و دنیای وب شکل گرفت.

وب سایت‌ها ابزارهای ارزان قیمت و اثربخش بودند که هر شخص یا سازمانی می‌توانست با صرف بودجه و انرژی کمی، آنها را در اختیار خود داشته باشد.

فراگیر شدن کاربران اینترنت، شکل گیری امکان نقل و انتقال پول در فضای آنلاین، شبکه ‌های اجتماعیوگوشی‌های هوشمند، همه و همه باعث شدند که محتوا مفهومی جدی‌تر پیدا کند.

عصر جدیدی شکل گرفت که تولید محتوا و بازاریابی محتوا و تدوین استراتژی برای عرضه محتوا، یکی از دغدغه‌های اصلی‌اش بود.

 

چه اتفاقی افتاده است که شکل سنتی بازاریابی و تبلیغات، به سمت بازاریابی محتوا حرکت کرده است؟

اتفاقات زیادی در سالهای اخیر باعث شد که روند و مسیر حرکت بازاریابی از بازاریابی سنتی به بازاریابی محتوا تغییر کند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، ایجاد احساس آگاهی و دانش در ذهن مشتریان بود.

حرکت شکل سنتی بازاریابی و تبلیغات به سمت بازاریابی محتوا

اگر می‌گفتند خودرو باید سه چرخ داشته باشد، می‌گفتیم حتماً درست است و اگر می‌گفتند کف خودرو باید از کف خیابان دو متر فاصله داشته باشد، می‌گفتیم حتماً اسراری در این طراحی است که ما نمی‌فهمیم.

اما امروز، هر کسی که در خیابان راه می‌رود و خودرویی دیده است، خود را متخصص خودرو می‌داند. مهم نیست که بنز باشید و آخرین مدل خود را تولید کنید یا تویوتا باشید و با سهم بزرگی از بازار جهانی، محصول جدید خود را روانه بازار کنید.

مردم به سادگی نظر می‌دهند: کاش بنز این آپشن را هم اضافه می‌کرد. تویوتا در طراحی پشت خودرو کم حوصلگی به خرج داده است! شرکت … نباید به سمت تولید خودروی SUV میرفت. طراحی گیربکس فلان شرکت ضعیف است!

شبیه همین ماجرا را می‌توانیم در مورد گوشی‌های موبایل هم مثال بزنیم.

مهم نیست اپل باشید و در صنعت خود پیشرو باشید.یا اینکه استیو جابز باشید و مرده باشید! هر کسی که یک بار گوشی موبایل در دست گرفته است، معتقد است که اگر استیو جابز را دیده بود و نصیحت‌های خودش را مطرح می‌کرد، الان اپل خیلی موفق‌تر بود!

واقعیت این است که اگر نسبت دانش به پیچیدگی محصول را در نظر بگیریم، مشتریان موبایلهای قدیمی نوکیا که نقش گوشتکوب را هم ایفا می‌کرد، دانش بیشتری نسبت به موبایل خود و قابلیت‌هایش داشتند تا کسی که امروز یک گوشی هوشمند مدرن با سیستم عامل اندروید یا iOS خریداری می‌کند.

اما اینها دلیل نمی‌شود.

مشتری امروز، به خاطر اطلاعات زیادی که در اختیار دارد، معتقد شده است که دانش و تخصص بیشتری هم دارد و به همین دلیل، به سادگی سابق، با چند بیلبورد و تیزر تبلیغاتی عمومی متقاعد نمی‌شود. او خودش را صاحب نظر می‌داند یا در اطرافش، کسانی را می‌شناسد که آنها را صاحب نظر می‌داند.

حالا اگر شما می‌خواهید محصول جدیدی عرضه کنید، باید مدتها در گوش مشتری، داستان‌های مختلف تعریف کنید و برایش حرف بزنید تا او بیشتر یاد بگیرد و در نهایت، وقتی خودش به عنوان کارشناس محصول و خدمت شما را ارزیابی می‌کند، تصمیم به خرید آن بگیرد!

ظهور عرضه کنندگان ارزان قیمت، اتفاق دیگری بود که قواعد بازی را تغییر داد. تقریباً هر محصولی که تولید کنید می‌بینید که چینی‌ها چیزی شبیه آن را به قیمتی ارزان‌تر تولید کرده‌اند.

توسعه تکنولوژی به کاهش قیمت تمام شده منتهی شده و اکنون ارزان‌ترین محصولات هم، در بسیاری از قابلیت‌ها با محصولات گرانقیمت، مشابه هستند.

قدرت تفکیک چشم انسان از قدرت تفکیک صفحه نمایش موبایل‌ها کمتر است و تفاوت کنتراست تلویزیون‌ها را به خوبی نمی‌فهمد.

گوش ما در شنیدن و تفکیک صدا در مقایسه با کیفیتی که سیستم‌های صوتی امروزی دارند بسیار ضعیف است و دیگر به سادگی نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت فلان سیستم صوتی تفاوت فاحشی با متوسط سیستمهای صوتی موجود در بازار دارد.

پارچه‌ها در چند کارخانه محدود بافته می‌شوند و گاهی پارچه لباسی که شما در خاورمیانه می‌خرید و لباسی که در غرب اروپا یا آمریکای شمالی خریداری می‌کنید به دست یک نفر و زیر یک دستگاه تولید شده است!

پس به نظر می‌رسد که اگر از حد متوسط عبور کرده باشیم، مشتری تا حد زیادی داستان‌ها را می‌خرد! ردبول به نسبت یک نوشابه انرژی‌زای گمنام، داستانهای بیشتری در گوش من و شما خوانده است! به همین دلیل است که گفته می‌شود امروز یک برند، باید خودش را یک ناشر ببیند (توضیح بیشتر:بازاریابی درونگرا و برند به عنوان ناشر)

مسئله سوم، گرانتر شدن بسترهای سنتی تبلیغات است.

طی دهه اخیر، برندسازی و بازاریابی و تبلیغات و مفاهیم مشابه،‌ بیش از آنکه به نفع تولیدکنندگان کالا و خدمات عمل کنند، به نفع رسانه‌های تبلیغاتی عمل کردند.

هر روز تقاضا برای تبلیغات تلویزیونی بیشتر شد.

هر کسی دوست داشت در روزنامه‌ها تبلیغ کند. صاحب هر کسب و کار مربوط و نامربوطی، در آرزوی خود روزی را می‌دید که نامش بر روی بیلبورهای خیابانی حک شود.

تقاضای زیاد، قیمت‌ها را هم افزایش داد و از سوی دیگر، مخاطب که هر روز با حجم بیشتری از تبلیغات مواجه بود، بیش از گذشته،‌ نسبت به تبلیغات بی‌تفاوت شد.

بیلبوردهای خلاقانه که زمانی تصمیم مشتری به خرید را شکل می‌دادند، امروز به سختی حتی می‌توانند لبخندی بر لب مشتری بیاورند و ایده‌های تکراری هم مخاطب را دلزده کرده است.

چهارمین مسئله این بود که آشنایی مخاطب‌ها با فرایند تبلیغات و همینطور جزییات اجرایی و عملیاتی آن، اثربخشی تبلیغات را کاهش داد.

حالا دیگر خیلی سخت است که به بیننده‌ی تلویزیونی بقبولانید که به عنوان یک کارآفرین موفق به تلویزیون دعوت شده‌اید.

هر کس که در زیر یک پله به دستفروشی هم مشغول بوده، پیشنهادهای مختلف برای تولید مشترک برنامه‌ها را شنیده است و حتی تعرفه‌ها هم مشخص است.

رپورتاژ آگهی در روزنامه‌ها دیگر کسی را هیجان زده نمی‌کند. مردم هنگام دیدن سریال‌ها، زمان دستشویی رفتن خود را با ساعت تبلیغات تنظیم می‌کنند! به عبارت دیگر، همزمان با گران شدن بسترهای تبلیغاتی، اثربخشی آنها هم کاهش یافته است.

content-marketing-motamem-social

وضع فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی هم بهتر نیست.

قیمت فالور اینستاگرام مشخص است! بگویید که امروز چند فالور دارید و می‌خواهید هفته‌ی بعد چند فالور داشته باشید تا فالور‌ها را با تخفیف به شما بفروشند!

فالورهای کم خاصیت در شبکه‌های اجتماعی زیاد شده‌اند. همانهایی که به روح سرگردان موسوم هستند.

در صفحه فیس بوک خود ده هزار فالور دارید و مطلبی که می‌نویسد صد عدد لایک می‌خورد.

بخشی از مردم فقط کنجکاوی می‌کنند و بخشی دیگر حتی همین کار را هم انجام نمی‌دهند.

شبکه‌هایی مانند وایبر را هم که همگی دیده‌ایم.

در یک لحظه همزمان دو تبلیغ در مورد کنسرت یک خواننده و عرضه مستقیم پوشک کودک دریافت می‌کنیم.

ایمیل‌های گروهی هم که به سرنوشت پیامک‌های گروهی دچار شده‌اند و هر کسی با کمی صرفه جویی در غذای روزانه می‌تواند بودجه‌ای برای ارسال پیام به همه هموطنان خود ذخیره کند!

 

 

بازاریابی محتوا، در چنین بستری شکل گرفت.

سوال اصلی بازاریابی محتوا این بود که: چگونه می‌توان از رسانه های قدیمی به شیوه ای اثربخش و ارزان قیمت استفاده کرد؟ همچنین چطور می‌توان از رسانه های جدید که فعلاً بیشتر نقش اسباب بازی و سرگرمی ما را دارند، ابزارهایی ارزان اما اثربخش برای ارزش آفرینی خلق کرد؟

 

منبع : متمم

۱۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۳
Ali Hatami