آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

۳ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

در زیر مجموعه انواع کسب و کار هر نوع تجارت ، کارآفرینی ، فعالیت بازرگانی ، بیزینس و در مجموع هر رفتاری که منجر به یک فعالیت اقتصادی از طریق ارایه کالا یا خدمات شود و به یک ارزش افزوده نیز ختم شود جای می گیرد.برای اینکه با انواع کسب و کار از مدل های مختلف کسب و کار اینترنتی گرفته تا کسب و کار خانگی و دورکاری های مختلف آشنا شوید در این نوشتار با ما همراه باشید.

کسب و کار چیست ؟

کسب و کار یا بیزینس ( business ) ، یک سازمان یا تشکیلات سرمایه‌گذاری است که مشغول فعالیت‌های تجاری، صنعتی، یا حرفه‌ای باشد. یک کسب و کار، فعالیت‌های کسب و کاری یا تجاری را از طریق تولید یک کالا، ارائه‌ی یک خدمت یا خرده‌فروشی محصولاتی که از قبل تولید شده‌اند، به انجام می‌رساند. یک کسب و کار می‌تواند یک نهاد سودده باشد یا یک سازمان غیرانتفاعی (غیر سودده) که برای انجام ماموریت‌های خیرخواهانه ایجاد شده‌‌ است. در ادامه بر اساس طبقه بندی ماهیتی با انواع کسب و کار که می توانند شما را به شغل پایدار و ثروت هنگفت برسانند جاوید گرشاسبی آشنا خواهید شد.

انواع کسب و کار ۱:

کسب و کار اینترنتی

این نوع کسب و کار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر، اینترنت، و توسعه ی جامعه ی خدماتی به عنوان یکی از سریع‌ترین کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می‌شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می‌دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۲ میلیارد نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته‌اند.

یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی‌رود، بلکه می‌تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می‌توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.

زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده‌اند و این امر می‌تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی‌شود. مشتریان شما می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می‌توانید هر چند بار و با هر فاصله‌ای که بخواهید، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می‌توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می‌توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

انواع کسب و کارهای اینترنتی

امروزه، کسب و کارهای اینترنتی بسیار متنوعند. اما به طور کلی آنها را می‌توان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسیم بندی کرد. در ادامه فهرست انواع کسب و کار اینترنتی آمده است:

۱- ایجاد اجتماعات آنلاین؛
۲- خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف؛
۳- تبلیغات اینترنتی؛
۴- ارائه خدمات تخصصی به دیگران؛
۵- ایجاد امپراتوری اطلاعات، اخبار و آموزش؛
۶- تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف؛
۷- چند رسانه‌ای یا مالتی مدیا؛
۸- پیوستن به شبکه‌های واسطه گری؛
۹- خدمات مربوط به ایمیل؛
۱۰- سرمایه‌گذاری مشترک.

 

راه‌اندازی سایت اینترنتی

ثبت اسم اینترنتی

هر سایت اینترنتی اسم منحصر به خود را دارد. مانند Yahoo. com یا google. com.به اینها اسم دمین می‌گویند.

این اسم منحصر به فرد است که سایت شما را از دیگر سایت‌های اینترنتی متمایز می‌سازد. ثبت اسم اینترنتی و فرستادن آن، باعث می‌شود که دیگران بتوانند از طریق این اسم اینترنتی به شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، وقتی که شما سایت اینترنتی تان را راه‌اندازی کنید، کاربران اینترنت می‌توانند مثلاً با تایپ آدرس (( com. اسم شرکت شما. www )) در جست و جوگر صفحه ی اینترنت، شما را بیابند. شرکتهای مختلفی هستند که در زمینه ی انتخاب نام و ثبت آن در اینترنت از شما حمایت و پشتیبانی کنند.

تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیکی

بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی ( E-Business ) را با تجارت الکترونیکی ( E-Commerce ) اشتباه می‌گیرند در حالیکه این دو مبحث با یکدیگر متفاوتند. به عبارتی E-Business به مجموعه فعالیتهای مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه‌گذاران و… که از طریق شبکه اینترنت انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود در حالیکه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت می‌باشد و خود، زیرمجموعه‌ای از E-Business است.

انواع کسب و کار ۲:

کسب و کار خانگی

تعریف کسب و کار خانگی

به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه‌اندازی شود کسب و کار خانگی می‌گویند.

اهمیت کسب و کار خانگی:

امروزه کسب و کارهای خانگی از بخش‌های حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند. کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می‌شوند. همچنین برای جوانان، کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه‌اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما می‌توانید با یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن، یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاین راه برای خود درآمد کسب کنید.

سابقه کسب و کارهای خانگی:

کسب و کارهای خانگی در ایران سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سکونت افراد تولید می‌شده‌اند. بطور کلی کسب و کار خانگی پدیده جدیدی نیست، بلکه در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیتهای اقتصادی – اجتماعی امروز به وجود آمده به آن توجه بیشتری شده است و این نوع کسب و کارها روز به روز گسترش و توسعه می‌یابند.

بالا بردن کیفیت زندگی:

امروزه بیشتر صاحبان کسب و کار‌های خانگی بر این باورند که کار کردن در خانه، کیفیت زندگی آنان را بهبود میبخشد. کارکردن در خانه باعث میشود که وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان توجه بیشتری شود.به طور کلی امروزه کار و زندگی بیش از پیش در همدیگر ادغام شده‌اند.

توسعه فن آوری:

امروزه با پیشرفتهای زیادی که در زمینه علوم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده، محیط خانه محل مناسب و کاراتری برای کسب و کار شده است.

مزایای کسب و کار خانگی:

۱- آزادی و استقلال عمل بیشتر؛

۲- ساعات کاری انعطاف پذیر؛

۳- ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی؛

۴- پایین بودن هزینه راه‌اندازی؛

۵- پایین بودن میزان ریسک؛

۶- امکان کارکردن پاره وقت؛

۷- راحت تر بودن تربیت بچه ها؛

۸- داشتن فرصت و زمان بیشتر؛

۹- تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان؛

۱۰- احتمال موفقیت بیشتر؛

۱۱- تناسب با اقشار مختلف؛

۱۲- احساس راحتی بیشتر؛

۱۳- عدم نیاز به مجوز.

دلایل انتخاب کسب و کار خانگی:

برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

۱- درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنید.

۲- درباره محصول یا خدماتتان نیز اطلاعات کسب کنید.

۳- محل کار خود را تعیین کنید.

۴- مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید.

۵- اسم مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

۶- اسیاب و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنید.

۷- پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید.

۸- یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید.

۹- با دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشید.

۱۰- حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید.

۱۱- ارتباطات بیشتری با دیگران برقرار کنید.

۱۲- از داشتن کسب کار خانگی واهمه و خجالتی نداشته باشید، بلکه به آن افتخار کنید.

مطلب مرتبط : ۲۵ ایده کسب و کار جدید

 

 انواع کسب و کار ۳:

کسب و کار خانوادگی

تعریف کسب و کار خانوادگی

کسب و کار خانوادگی یکی از انواع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می‌شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می‌نمایند. این نوع کسب و کار‌ها را می‌توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود

اغلب میان دو واژه “خانواده” و “کسب و کار” نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تاُثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر می‌گذارند تشکیل یک نظام کلی تر را به نام “کسب و کار خانوادگی” (فامیلی) می‌دهند. برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب وکار خاص اتکا نموده‌اند و به موضوع از این منظر نگریسته‌اند. نهایتاً اینکه تئوری مشهور مبتنی بر منابع ( RBV ) بدین منظور یک شرکت و یا کسب و کار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود آن (دانش، مواد، سرمایه، نیروی انسانی و…) تعریف و تقسیم بندی می‌نماید. Garshasbi

به هرحال تعاریف و تقسیم بندی‌های زیادی برای کسب و کار خانوادگی ارائه شده است. برای تعریفی دقیق و روشن از این مفهوم می‌توان با دو دید و تقسیم بندی کلی و جزئی به موضوع نگاه کرد. از دید کلی می‌توان یک کسب وکار یا شرکت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود:

شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار می‌گیرند.

و از دید جزئی تر تعاریف زیر را می‌توان برای یک کسب و کار خانوادگی همیار وب برشمرد:

کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده می‌باشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره می‌شود.

همانطور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی می‌تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاهاً نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد. البته در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم مطرح می‌باشد: خانواده، مالکیت و مدیریت. آنچه که از یافته‌های تمام تحقیقات بر می‌آید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت (خانواده و مالکیت یک کسب و کار، یا خانواده و مدیریت یک کسب وکار) می‌تواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکت‌ها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغالزایی و رفع بیکاری، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این مسئله و کارآفرینی از طریق ایجاد اینگونه شرکت‌ها روی آورده و برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق و هدفداری را در این زمینه انجام می‌دهند.

مطابق انتشارات آکادمی بین‌المللی تحقیقات شرکت‌های خانوادگی ( IFERA ) در دسامبر ۲۰۰۳، سهم شرکت‌های خانوادگی از کل شرکت‌های موجود، در اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد، در ایالات متحده حدود ۹۵ درصد و در امریکای مرکزی و جنوبی حدود ۶۵ درصد می‌باشد. همچنین نزدیک به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ امریکایی از نوع شرکت‌های خانوادگی می‌باشد. شرکت‌های بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شرکت‌های Hermés ، Danone ، Michelin ، Peugeot ، Henkel ،HamyarewebCo BMW ، Dr. Oetker ، Beretta Barilla ، Johnson & Johnson ، Kelloggs ، Mars ، IKEA ، Tetra Pak از نوع شرکت‌های خانوادگی می‌باشند. همچنین شرکت بزرگ Hoshi که در قرن ششم در ژاپن تاُسیس شد نیز شرکتی خانوادگی می‌باشد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۶ ، ۱۶:۰۶
Ali Hatami
چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸ ب.ظ

ایده های کسب درآمد از تلگرام

نگاهی به کسب درآمد اینترنتی از طریق تلگرام

همانطور که می دانید کسب و کارهای تلگرامی این روز ها به وفور یافت می شوند. البته منظور از کسب و کارهای تلگرامی کانال هایی نیستند که از طریق محتوای سرگرم کننده یا سیاسی یا طنز مخاطبان زیادی دارند و به واسطه اعضایی که دارند کسب درآمد می کنند. و تنها مدل درآمد زایی این نوع کانال ها پذیرش تبلیغات است. همچنین کسب و کارهای آنلاینی که برای تعامل بیشتر با کاربرانشان و اینکه از غافله عقب نمانند مجبور به راه اندازی کانال تلگرامی شده اند. البته نا گفته نماند برای جذب بیشتر مخاطب و معرفی بهتر برند یا کسب و کارشان هم است.

اما منظور اصلی من از کسب و کارهای تلگرامی کانال هایی هستند که در موضوعات مختلف خدمات یا محصولاتی را ارائه می کنند. که اکثر این کسب و کارها توسط افرادی عادی و در منزل خودشان اداره می شود. به عنوان مثال شخصی مربی فیتنس است و به واسطه موفقیتی که تا الان کسب کرده است کانالی راه اندازی کرده و به مشتریان خود برنامه غذایی می فروشد. یا خانمی از طریق کانال تلگرام خود لیف های دستی که می بافد را می فروشد! از این مدل کسب و کارهای تلگرامی زیاد اند.

شاید باور کردنی نباشد ولی این کانال ها با وجود اعضای کم درآمد های خیلی بالایی دارند. حتی بیشتر از کانال های چند صد هزارتایی! چون اعضای کانال آنها مشتریان واقعی شان هستند و همینطوری برای سرگرمی عضو کانالشان نشده اند! نکته مهم دقیقا همینجا است. کانال هایی که به این شکل فعالیت می کنند نیاز واقعی رفع می کنند و به خاطر همین اعضای واقعی دارند و همان اعضای واقعی شان هستند که مشتریان وفادارشان می شوند.


چگونه از طریق تلگرام کسب درآمد کنیم؟

همانطور که تا اینجا متوجه شدید کسب درآمد از تلگرام در موضوعات مختلف با توجه به تخصص و علاقه شما امکان پذیر است. اما خیلی از دوستان سخت ترین روش را برای کسب درآمد از  تلگرام انتخاب می کنند. آن هم ایجاد کانالی به امید اینکه روزی برسد اعضای کانالشان زیاد شود و از طریق پذیرش تبلیغات کسب درآمد داشته باشند.

البته شاید این روش زمان بر باشد و جدا از این مورد خیلی هم هزینه بر باشد. به خاطر اینکه کانال هایی که با این هدف ایجاد می شوند مسلما نیاز به اعضای زیادی نیز دارند. دقیقا مانند سایت هایی که تنها سرمایه شان همان بازدیدکنندگانی است که در روز به سایت آن ها سر می زنند!

اما بهترین راه برای کسب درآمد از تلگرام ایجاد کانال با موضوعی خاص است. یعنی با متمرکز شدن روی قشر خاصی، خدماتی را به آن ها ارائه دهیم. که در این مقاله دقیقا هدف ما همین است. در ادامه ایده هایی را عنوان می کنم تا بتوانید از طریق آن ها کانال تلگرام خود را راه اندازی کنید و کسب و کار تلگرامی خود را شروع کنید.


همانطور که می دانید این روزها شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه ابزاری برای سرگرمی مردم باشند یکی از بهترین کانال هایی اند که هر شخص یا هر کسب و کاری می تواند از آن برای کسب درآمد استفاده کند. همانطور که می دانید هر جایی که مخاطبان بیشتری در آن وجود داشته باشد بهترین مکان برای تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات است. از این رو اپلیکیشن پیام رسان تلگرام که این روزها خیلی ها را درگیر خود کرده است بهترین مکان برایکسب درآمد از اینترنت و همچنین رونق کسب و کارهای اینترنتی است.

یکی از دغدغه های افرادی که قصد دارند توسط تلگرام کسب درآمد کنند یا کسب و کار و خدمات خود را معرفی کنند میزان اعضای کانال تلگرامشان است. خب خیلی ها فکر می کنند هرچه اعضای کانال تلگرامشان بیشتر باشد بهتر است و بیشتر می توانند درآمد زایی داشته باشند. و به همین خاطر دست به خرید اعضای غیر واقعی یا فیک ممبر تلگرام می زنند.

البته شاید در بعضی مواقع برای کانال هایی که مثلا از طریق دریافت تبلیغات کسب درآمد می کنند اینطور باشد. ولی همیشه اینطور نیست! کانال هایی با عضو های خیلی کم وجود دارند که به هیچ وجه معروف نیستند و چراغ خاموش به کار خود ادامه می دهند. این کانال ها خیلی بیشتر از کانال هایی که اعضای چند ده هزار نفری دارند کسب درآمد دارند! مهم تعداد اعضا نیست. بلکه مهم این است که اعضای کانال شما واقعا به خاطر موضوع کانالتان شما را دنبال کنند.

در این مقاله هم قصد دارم در مورد همین موضوع صحبت کنم. چگونه می توان اعضای واقعی و هدفمند برای کانال تلگرام خود دریافت کرد؟ در این مقاله همراه من باشید تا 10 روش اصولی برای افزایش ممبر کانال تلگرام را به شما معرفی کنم.


چرا کانال ما باید دارای اعضای واقعی باشد؟

منظور از اعضای واقعی این است که افرادی در کانال ما حضور داشته باشند، که واقعا به محتوای کانال ما علاقه دارند و همیشه ما را دنبال می کنند. اینکه به زور به کسی بگوییم ما را دنبال کند کار خوبی نیست! این قضیه در همه جا صادق است. مثلا در ایمیل مارکتینگ ایمیل فرستادن به افرادی که ما را نمی شناسند کاری اشتباه و بی تاثیر است.

همیشه بازاریابی و تبلیغات روی افرادی که هدف ما هستند مهم بوده است. در تلگرام هم همین طور است. یعنی ما به زور نمی توانیم افرادی را که محتوای ما را دوست ندارند به کانالمان دعوت کنیم. دوره اینکه از طریق تبلیغات پاپ آپ و به زور افراد را در کانال خود اضافه کنیم به سر آمده است. امروزه با استفاده از روش های اصولی باید کاری کنیم که افراد با میل و علاقه شخصی خودشان کانال ما را دنبال کنند. تا خیلی راحتر بتوانیم بازاریابی محصولات و خدمات خود را روی آن ها انجام دهیم.

استفاده از روش های غیر اصولی در افزایش ممبر کانال تلگرام کاری اشتباه، پر هزینه و بی فایده است. کلا هر چیزی که به این صورت باشد هیچ تاثیری در روند موفقیت ما ندارد! از سایت هایی که با استفاده از روش های مختلف قصد افزایش بازدید مصنویی سایت خود را دارند بگیرید تا صاحبان پیج های اینستاگرامی که به دنبال فالوئر فیک هستند. هیچ وقت استفاده از این روش ها عملکرد خوبی نداشته است و در بسیاری از مواقع سود که نداشته هیچ بلکه با ضرر و زیان هایی همراه بوده است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۶ ، ۱۲:۲۸
Ali Hatami

همانطور که می دانید این روزها شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه ابزاری برای سرگرمی مردم باشند یکی از بهترین کانال هایی اند که هر شخص یا هر کسب و کاری می تواند از آن برای کسب درآمد استفاده کند. همانطور که می دانید هر جایی که مخاطبان بیشتری در آن وجود داشته باشد بهترین مکان برای تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات است. از این رو اپلیکیشن پیام رسان تلگرام که این روزها خیلی ها را درگیر خود کرده است بهترین مکان برایکسب درآمد از اینترنت و همچنین رونق کسب و کارهای اینترنتی است.

یکی از دغدغه های افرادی که قصد دارند توسط تلگرام کسب درآمد کنند یا کسب و کار و خدمات خود را معرفی کنند میزان اعضای کانال تلگرامشان است. خب خیلی ها فکر می کنند هرچه اعضای کانال تلگرامشان بیشتر باشد بهتر است و بیشتر می توانند درآمد زایی داشته باشند. و به همین خاطر دست به خرید اعضای غیر واقعی یا فیک ممبر تلگرام می زنند.

البته شاید در بعضی مواقع برای کانال هایی که مثلا از طریق دریافت تبلیغات کسب درآمد می کنند اینطور باشد. ولی همیشه اینطور نیست! کانال هایی با عضو های خیلی کم وجود دارند که به هیچ وجه معروف نیستند و چراغ خاموش به کار خود ادامه می دهند. این کانال ها خیلی بیشتر از کانال هایی که اعضای چند ده هزار نفری دارند کسب درآمد دارند! مهم تعداد اعضا نیست. بلکه مهم این است که اعضای کانال شما واقعا به خاطر موضوع کانالتان شما را دنبال کنند.

در این مقاله هم قصد دارم در مورد همین موضوع صحبت کنم. چگونه می توان اعضای واقعی و هدفمند برای کانال تلگرام خود دریافت کرد؟ در این مقاله همراه من باشید تا 10 روش اصولی برای افزایش ممبر کانال تلگرام را به شما معرفی کنم.

 

چرا کانال ما باید دارای اعضای واقعی باشد؟

منظور از اعضای واقعی این است که افرادی در کانال ما حضور داشته باشند، که واقعا به محتوای کانال ما علاقه دارند و همیشه ما را دنبال می کنند. اینکه به زور به کسی بگوییم ما را دنبال کند کار خوبی نیست! این قضیه در همه جا صادق است. مثلا در ایمیل مارکتینگ ایمیل فرستادن به افرادی که ما را نمی شناسند کاری اشتباه و بی تاثیر است.

همیشه بازاریابی و تبلیغات روی افرادی که هدف ما هستند مهم بوده است. در تلگرام هم همین طور است. یعنی ما به زور نمی توانیم افرادی را که محتوای ما را دوست ندارند به کانالمان دعوت کنیم. دوره اینکه از طریق تبلیغات پاپ آپ و به زور افراد را در کانال خود اضافه کنیم به سر آمده است. امروزه با استفاده از روش های اصولی باید کاری کنیم که افراد با میل و علاقه شخصی خودشان کانال ما را دنبال کنند. تا خیلی راحتر بتوانیم بازاریابی محصولات و خدمات خود را روی آن ها انجام دهیم.

استفاده از روش های غیر اصولی در افزایش ممبر کانال تلگرام کاری اشتباه، پر هزینه و بی فایده است. کلا هر چیزی که به این صورت باشد هیچ تاثیری در روند موفقیت ما ندارد! از سایت هایی که با استفاده از روش های مختلف قصد افزایش بازدید مصنویی سایت خود را دارند بگیرید تا صاحبان پیج های اینستاگرامی که به دنبال فالوئر فیک هستند. هیچ وقت استفاده از این روش ها عملکرد خوبی نداشته است و در بسیاری از مواقع سود که نداشته هیچ بلکه با ضرر و زیان هایی همراه بوده است.

 

10 روش اصولی برای افزایش ممبر کانال تلگرام

تلگرام

1.هدفتان را مشخص کنید و کانالتان را بسازید

اولین قدم در ساخت یک کانال تلگرامی این است که بدانید هدفتان از ایجاد کانال چیست؟ باید هدف خود را از راه اندازی کانال تلگرام مشخص کنید. موضوعی که قصد دارید در مورد آن در کانال خود محتوا تولید کنید را مشخص کنید.

این خیلی مهم است که بعد از اینکه هدف و موضوع کانال خود را مشخص کردید موضوع آن را عوض نکنید. به عنوان مثال اگر موضوع کانال شما بهداشت و سلامت است نباید در مورد موضوعات طنز یا سیاسی در کانال خود محتوا منتشر کنید! با این کار نارضایتی اعضای کانال شما بیشتر می شود و به مرور زمان کانال شما را ترک می کنند.

متاسفانه خیلی از دوستان به امید اینکه با عوض کردن موضوع کانال خود می توانند اعضای بیشتری را به کانال خود جذب کنند موفق نمی شوند و همان اعضای فعلی کانال خود را هم از دست می دهند.

 

2.پروفایل کانال تلگرام خود را خلاقانه تکمیل کنید

استفاده از لوگوی مناسب و تکمیل کردن توضیحات کانال خود بسیار مهم است. بعد از اینکه مشخصات ارتباطی خود را مشخص کردید سعی کنید در توضیحات یا قسمت Bio کانال خود منفعتی که برای کاربر در نظر گرفتید را به خوبی عنوان کنید. اصلا مهم نیست که شما در حوزه کاری خود اولین هستید بلکه مهم این است که چه فرقی با رقبای دیگر خود دارید و چه سودی برای مخاطبان خود دارید.

به عنوان مثال جمله “هر روز با جملات انگیزشی کانال ما، روز خود را به پایان برسانید” خیلی بهتر و جذاب تر از جمله “جملات انگیزشی را در کانال ما دنبال کنید” است.

 

3.محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنید

سعی کنید محتوایی که به درد کاربران کانالتان می خورد را تولید و منتشر کنید. معمولا کانال های تفریحی محتوا در هر موضوعی را تولید می کنند و خیلی فرقی نمی کند در چه موضوعاتی پست بگذارند. ولی کانال های تخصصی اینگونه نیست! اگر کانال شما مختص به حوزه خاصی است باید سعی کنید محتوای مفید و کاملا کاربردی برای کاربرانتان تولید کنید.

در تولید محتوا تنوع داشته باشید. سعی کنید از فرمت های پر طرفدار مثل عکس نوشته ها و تصاویر گیف یا ویدئو های کوتاه کم حجم که مثل ویروس بین مردم پخش می شوند استفاده کنید.

اینفوگرافیک ها به طرز عجیبی می توانند در تلگرام دست به دست شوند. ساخت اینفوگرافیک کار سخت و پر زحمتی است ولی سعی کنید تا جایی که می توانید اینفوگرافیک هایی خاص در رابطه با موضوع کانال خود درست کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

در شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام کاربران حوصله کمی دارند. سعی کنید پست های طولانی منتشر نکنید و تا جایی که ممکن است همراه پست های خود عکس هم قرار دهید. بیشتر وقت ها منظورتان را می توانید در قالب یک عکس نوشته بیان کنید.

با توجه به موضوع کانال خود پیشنهاد می کنم از صوت های کوتاه هم استفاده کنید. فایل های صوتی بسیار پر طرفدار اند و اعضای شما به راحتی و در هر زمانی می توانند پست های صوتی شما را گوش دهند. همانطور که می دانید صفحه تلفن های همراه کوچک است و همین باعث می شود که خیلی از دوستان حوصله نداشته باشند تا پست های متنی شما را بخوانند. به خاطر همین هم سعی کنید برای افراد کم حوصله فایل های صوتی منتشر کنید.

 

4.پست های کانال خود را اختصاصی کنید

مهمترین کاری که باید انجام دهید اختصاصی کردن پست های کانالتان است. با این کار می توانید اعضای کانال خود را تا حد زیادی افزایش دهید. مطمئن باشید اگر پست های شما اختصاصی و جذاب باشد توسط کاربرانتان به افراد دیگر ارسال می شود یا در گروه های دیگر به اشتراک گذاشته می شود.

برای اینکار حتما از لوگو یا تگ مربوط به کانال خود بر روی تصاویر یا ویدئو های کوتاه خود استفاده کنید. این کار را به راحتی با اپلیکیشن pic art می توانید انجام دهید. همچنین زیر هر پست خود آدرس کانال خود را یا به صورت لینک پابلیک یا به صورت @ChanelName قرار دهید.

 

5.در تولید محتوا از کاربرانتان کمک بگیرید

از کاربرانتان بخواهید برای شما محتوا تولید کنند و محتوای تولیدی آن ها را با مشخصات کاملشان در کانال قرار دهید. البته با توجه به موضوع کانال خود باید این کار را انجام دهید. مثلا موضوع خاصی را مطرح کنید و از کاربرانتان نظرشان را در آن مورد بخواهید. اگر در قالب یک فایل صوتی این کار را از آن ها بخواهید خیلی جذاب تر است.

همچنین می توانید از آن ها بخواهید سوالاتشان را از شما بپرسند. مثلا شما در حوزه تکنیک های فروش و بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنید و در این حوزه سوالاتی از سوی مخاطبانتان مطرح می شود. شما می توانید با جواب دادن به سوالات آن ها در کنار سوال مطرح شده محتوای جذابی تولید کنید و در کانال خود قرار دهید.

همچنین می توانید با مطرح کردن یک نظر سنجی یا مسابقه این کار را انجام دهید. مثلا با عنوان “10 روش برای افزایش فروش محصولات اینترنتی” نظر سنجی را مطرح کنید و از کاربرانتان بخواهید 10 روشی که باعث فروش محصولات اینترنتی می شوند را برای شما ارسال کنند.

فراموش نکنید کانال شما تخصصی است و علاقه مندان به حوزه کاری شما در آن وجود دارند. پس می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. بعد از اینکه روش های خود را مطرح کردند گلچینی از بهترین روش ها را بنویسید و به عنوان یک پست در کانال خود قرار دهید.

 

6.در گروه ها و سوپر گروه های هم حوزه عضو شوید

سعی کنید گروه ها و سوپر گروه هایی که هم حوزه کاری شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. اگر امکانش بود هر چند وقت یک بار پست های منتخب خود را در آن ها به اشتراک بگذارید. اگر مدیر گروه ها اجازه چنین کاری را به شما نداند سعی کنید با آن ها ارتباط صمیمانه ای ایجاد کنید. مثلا بعضی از پست های آن ها را در کانال خود به اشتراک بگذارید و در عوض از آن ها بخواهید به شما اجازه فعالیت در گروه را بدهند.

همچنین می توانید در سوپر گروه های مربوط به حوزه کاری خودتان در بحث ها شرکت کنید و به سوالات دیگر کاربران جواب کنید. سعی کنید خود را در کارتان متخصص و توانا نشان دهید. در پست هایی که در گروه ها می گذارید سعی کنید به طور نا محسوس خود و کانال خود را معرفی کنید. مثلا اگر به سوالی جواب دادید آخرش به اینکه شما هم در این زمینه کانالی دارید اشاره کنید. مطمئن باشید با این کار می توانید افراد زیادی را به کانال خود ارجاع دهید.

 

7.کانال تلگرام خود را به سایر شبکه های اجتماعی تان لینک کنید

در هر شبکه اجتماعی که فعالیت می کنید آدرس کانال تلگرام خود را قرار دهید. مثلا خیلی خوب است آدرس کانال تلگرام خود را در بیو پیج اینستاگرام خود قرار دهید. یا مثلا در کانال آپارات خود علاوه بر آدرس وب سایت، آدرس کانال تلگرام خود را نیز در قسمت رسانه های اجتماعی قرار دهید. کلا سعی کنید در هر سایتی که پروفایل دارید آدرس کانال تلگرام خود را نیز قرار دهید.

 

8.کانال خود را در دایرکتوری های کانال های تلگرام درج کنید

یک سری سایت هایی هستند که به عنوان دایرکتوری کانال های تلگرامی می توان از آن ها برای افزایش ممبر کانال تلگرام استفاده کرد. این سایت ها با دسته بندی موضوعی که دارند کانال های تلگرامی را در موضوعات مختلف در سایت خود درج می کنند. یک سری از آنها هم ممکن است در قبال پرداخت مبلغی آدرس کانال شما را ثبت کنند که البته معمولا مبالغ کمی برای این کار دریافت می کنند. مثلا 10 هزار تومن و برای همیشه!

این سایت ها را با کمی جست و جو می توان از طریق گوگل پیدا کرد که آدرس بعضی از آن ها به شرح زیر است :

http://mychannels.ir

http://tkanal.ir

http://www.bia2kanal.com

http://channelz.ir

http://telegram-channels-list.ir

 

9.مسابقه برگذار کنید و جایزه بدهید

مسابقه تلگرامی

یکی از بهترین روش ها برای افزایش ممبر کانال تلگرام برگذاری مسابقه است. حتما تا الان مسابقات بگذار شده در تلگرام را دیده اید. چند وقت پیش مسابقه ای با عنوان بهترین عکس کودکان در تلگرام برگذار شد و مورد توجه خیلی از دوستان قرار گرفت.

در این مسابقه هر کسی می توانست عکس فرزند خود را در مسابقه شرکت دهد و هر عکسی که بیشترین لایک را می گرفت برنده بود. با توجه به موضوع مسابقه و نحوه برنده شدن در آن هر کسی سعی می کرد تا برای عکس فرزند خود لایک بگیرد. برای این کار لینک مسابقه را برای دوستان و آشنایان خود ارسال می کرد و از آن ها می خواست عکس مورد نظر را لایک کنند.

البته این مسابقه با این موضوع بیشتر مورد توجه کانال هایی با موضوعات همگانی و سرگرمی است. در کانال های تخصصی باید مسابقه ای مربوط به همان حوزه برگذار کرد.

فرقی نمی کند کانال شما چه موضوعی دارد. فرض کنید شما مدیر کانالی با موضوع آموزش ساز گیتار هستید. کافی است از کاربران کانال خود بخواهید قطعه ای را بنوازند و برای شما ارسال کنند. هر قطعه ای که بیشترین لایک را بگیرد برنده است.

نکته مهم این است که باید جایزه ای ویژه ای تعیین کنید تا کاربران زیادی ترغیب شوند در این مسابقه شرکت کنند. اگر خدمات یا محصولاتی ارائه می دهید می توانید به عنوان هدیه یکی از محصولات خود یا کد تخفیفی برای خرید محصولات به فرد برنده بدهید.

 

10.بازدیدکنندگان سایتتان را به کانال تلگرام خود دعوت کنید

راه های زیادی برای اینکه بتوانید بازدیدکنندگان سایتتان را به کانال تلگرام خود بکشانید وجود دارد. یکی از این راه ها دعوت کاربران سایتتان به مطلبی که فقط در کانال تلگرام شما منتشر می شود است. کلا هر چیزی که در سایت شما وجود ندارد و فقط در کانال تلگرام تان است و کاربر مجبور شود برای دیدن آن مطلب به کانال تلگرام شما بیاید. می توانید از طریق ایمیل نیز کاربران سایتتان را به عضویت در کانال تلگرام تان دعوت کنید.

به عنوان مثال ایمیلی برای آن ها ارسال کنید و در آن به این موضوع اشاره کنید که امشب راس ساعت 10 در کانال تلگرام ما فلان مطلب منتشر می شود و یا اینکه محصول جدیدمان همراه با تخفیف مخصوص تلگرامی ها رو نمایی می شود برای از دست ندادن این فرصت، در کانال تلگرام ما همین الان عضو شوید.

برای اینکه بازدیدکنندگانی که به صورت گذری از سایت شما دیدن می کنند هم عضویت در کانال تلگرام تان دعوت کنید می توانید پیشنهاد های ویژه ای برای آنها در نظر بگیرید.به عنوان مثال می توانید قبل از اینکه بازدیدکننده ای سایت شما را ترک کند پیشنهادی در قالب یک پاپ آپ به او دهید.

شما همچنین می توانید در تمام پست های سایت خود بازدیدکنندگان و اعضای سایتتان را به کانال تلگرام خود دعوت کنید. به عنوان مثال می توانید بنری مثل عکس زیر طراحی کنید و در قسمت تبلیغات زیر تمام پست های سایت خود قرار دهید.

عضویت در کانال تلگرام همیار وب

 

چگونه اعضای کانال تلگرام خود را حفظ کنیم؟

مواردی را که تا اینجا عنوان کردم برای افزایش ممبر کانال تلگرام بود. اما مهمتر از افزایش اعضای کانال تلگرام این است که به فکر حفظ آن ها باشیم. در بسیاری از مواقع حفظ اعضای کانال خیلی سخ تر و پر زحمت تر از افزایش آن ها است. نکاتی که در ادامه عنوان می کنم به شما کمک می کند تا بیشتر اعضای کانال خود را حفظ کنید.

 

1.کمیت را به کیفیت ترجیح ندهید!

اینکه در روز چقدر مطلب در کانالتان منتشر کنید اصلا مهم نیست! مهم کیفیت محتوای ارسالی شماست. با ارسال پست های بی ربط و بی اهمیت به موضوع کانالتان سعی نکنید اعضای کانالتان را وفادار سازید. با این کار فقط آن ها را از کانال خود زده می کنید.

 

2.به موقع پست های کانال خود را ارسال کنید

با توجه به شناخت مخاطبان خود سعی کنید پست های خود را در فواصل زمانی معینی ارسال کنید. هرگز در ارسال پست های خود زیاده روی نکنید. سعی کنید مخاطبان خود را شرطی کنید. مثلا همیشه ساعت 10 صبح یک پست برای آن ها ارسال کنید. معمولا پست هایی که بین ساعات 2 بامداد الی 8 صبح ارسال می شوند از بازدهی خوبی برخوردار نمی شوند.

 

3.با مخاطبان کانال خود در تعامل باشید

با اعضای کانال خود در ارتباط باشید. از سلایق آنها با خبر شوید. مثلا با راه اندازی یک نظر سنجی از آن ها بپرسید به موضوعاتی بیشتر علاقه دارند. این کار باعث می شود تا حضورشان در کانال شما طولانی تر شود. اگر حوزه کاریتان اجازه داد از آن ها بخواهید نوشته ها یا عکس های خود را برای شما ارسال کنند تا در کانالتان منتشر کنید.

 

4.کانالتان را تبلیغاتی نکنید!

در ارسال پست های تبلیغاتی زیاده روی نکنید. چون این کار باعث کاهش زیاد اعضای کانال شما می شود. افرادی که در کانال شما حضور دارند به خاطر محتوای مفیدی است که شما برایشان به اشتراک می گذارید. آن ها دوست ندارند کانال شما به پاتوقی برای تبلیغات تبدیل شود. اگر قصد تبادل با دیگر کانال ها یا گذاشتن تبلیغات در کانالتان را دارید بازه زمانی مشخصی را به این کار اختصاص دهید.

 

5.مدیران کانال خود را توجیه کنید

اگر برای تولید محتوا یا مدیریت راحت تر کانال خود از مدیران دیگری استفاده می کنید حتما آن ها را کاملا توجیه کنید. مثلا به آن ها بگویید تمام پست ها باید دارای تگ کانال شما و اختصاصی باشد. یا اینکه از آن ها بخواهید زیاد از مطالب کپی دیگر کانال ها استفاده نکنند. زمان ارسال پست ها را با آن ها چک کنید.

 

جمع بندی و سخن آخر

آخرین پیشنهاد من این است که به هیچ وجه از ممبر فیک تلگرام استفاده نکنید. حتی به شما پیشنهاد می کنم از ربات ها و نرم افزار های ارسال اتوماتیک پست ها در گروه ها نیز استفاده نکنید. اگر واقعا کارتون تخصصی است سعی کنید از روش های اصولی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم برای افزایش ممبر کانال تلگرام خود استفاده کنید. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.


منبع : http://hamyareweb.co/increase-telegram-channel-members

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۶ ، ۱۱:۲۲
Ali Hatami