آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

آموزش بازاریابی اینترنتی

مقالات و آموزش های مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی

بایگانی

نوشتن در مورد نحوه اخراج کارمند کاری سخت و غیر معمول است. اخراج افراد ناکارآمد در میان پرسنل ، یکی از دردناکترین و در عین حال مهمترین کاری که شما در دوران مدیریت خود باید انجامش دهید. برای من همیشه دردناکترین بخش کاری ام اخراج پسنل بوده است و همیشه سعی کرده ام تا جایی که ممکن است این کار را انجام ندهم. اما چه باید کرد گاهی مجبور به اینکار بوده ام.
هیچ جنبه ای از کارم نسبت به اخراج پرسنل ، تا این حد برایم سخت و غم انگیز نبوده است، اما به عنوان یک مدیر باید بدانید که عملکرد ضعیف پرسنل نا کارآمد مسئولیت شما را کاهش نمی دهد. در هر صورت شما مسئول هستید و عملکردهای ضعیف کارکنان خسارتهای زیادی به سازمانتان وارد می سازد و مسئول این خسارتها خود شما هستید. از طرفی عملکرد ضعیف پرسنل شما ، از شما مدیری ضعیف و ناکارآمد می سازد. بنابراین ضروری است هنگامیکه با یک کارمند ناکارآمد در تیم خود مواجه می شوید، تمام سعی خود را در ارتقا آن کارمند بکار ببرید که بتوانید او را با خود همراه سازید. ولی اگر در نهایت موفق به اینکار نشدید. چاره ای جز اخراج کارمند نمی ماند. لذا اینکار را انجام دهید اینطور آن فرد هم می تواند شانس خود را در جایی دیگر و شاید در شغلی دیگر امتحان کند.

در فرآیند اخراج فشار روحی بسیار سنگینی به کارمند وارد می شود و این فشار روحی و احساسی یک سری رفتارها به دنبال خود خواهد داشت.

 

کارمند در طی دوره اخراج ۵ مرحله را پشت سر می گذارد.

  1. شوک (ناشی از دریافت خبر اخراج)
  2. مقاومت (عصبانیت فرد ناشی از این مقاومت است)
  3. پذیرش (اخراج را به عنوان یک رخداد خارج از کنترل آنها می پذیرند)
  4. اکتشاف ( بعد از پذیرش به دنبال فرصت های جدید می روند)
  5. تعهد ( به آینده و موقعیت های جدید خود امیدوار و متعهد می شوند)

 

نحوه اخراج کارمند

شما به عنوان یک مدیر باید این مراحل را به خوبی درک کرده و از آنها آگاهی پیدا کنید. سپس در طی این فرایند باید به کارمند کمک کنید که سریعتر از مرحله یک و دو گذشته و به مرحله پذیرش برسد. مدت زمان این مراحل در افراد مختلف، متفاوت است. ولی در هر صورت شما باید برای کوتاه کردن این مراحل نهایت تلاش خود را بکنید.
توصیه میکنم که حتما خبر اخراج را شخصا و در یک جلسه حضوری به کارمند بگویید. نیازی به مقدمه چینی و گفتن جملات همدردی و غیره نیست. اگر شما مدیر خوبی بوده باشید و قبلا تلاش خود را برای همراه کردن و آموزش کارمند انجام داده باشید او به خوبی دلیل اخراج خود را می داند و نیازی به مقدمه چینی و دلیل و برهان آوردن نیست. در غیر اینصورت اگر تلاشی برای بهبود کارمند نکرده اید و برای رشد او وقت و انرژی نگذاشته اید، مجاز به اخراج نیستید.

یکی از مهارتهایی که در کلاسهای آموزشی خود ، آموزش می دهم نحوه اخراج کارمند است. این مهارت از آنجایی حیاتی است که مدیر قبل از اخراج کارمند باید تلاشهایی را برای همراه ساختن کارمند انجام دهد. و در صورت نتیجه بخش نبودن این تلاشها اقدام به اخراج نماید. میتوان گفت تا ۸۰ درصد اخراج ها مشکل از خود مدیر است.

به هر ترتیب در جلسه اخراج به هیچ وجه وارد بحث و جدل با کارمند اخراج شده نشوید. دلیل و برهان های بیخودی نیاورید و سعی کنید تا حال فرد را به خوبی درک کنید. چرا که در غیر اینصورت او نمی تواند از مراحل  یک و دو عبور کند. بنابراین با رک و رو راست صحبت کردن به فرد کمک کنید تا موقعیت را به خوبی درک کند.

منبع : سایت ارشیا دکامی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۵
Ali Hatami

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی